Annonce
Femern

Tunnelfabrikken er i produktion - men med sløvt optræk

Det første segment blev støbt på mellem 50 og 52 timer. Målet er, at et produktionshold på 100-150 personer skal kunne fuldføre et segment inden for de planlagte 27 timer. Foto: Femern A/S
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er et projekt af kolossale dimensioner. Og den slags gør man som bekendt ikke henover en enkelt nat. Tunnelfabrikken i Rødbyhavn har støbt de to første af i alt 711 segmenter, men det var ikke uden udfordringer.

RØDBYHAVN: Tunnelfabrikken er gået fra planlægningsfasen til produktionsfasen. Målet er at fremstille 79 standardelementer og ti specialelementer, som samlet skal danne Femernbælt-tunnelen. Hvert standardelement består af ni segmenter på hver 24 meter, og den fastlagte tidsramme for støbning af et enkelt segment er 27 timer.

Det første segment, der blev støbt i juli, tog dog betydeligt længere tid end forventet. Nærmere bestemt omkring 50 timer.

Ifølge Femern Link Contractors (FLC), der oplyste dette ved et netværksarrangement for FB Suppliers, skyldtes forsinkelsen blandt andet udfordringer med betonblandingen og kommunikationen på produktionslinjen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

14 timer hurtigere

Heldigvis er tidsplanen for projektet designet til at tage højde for sådanne indledende udfordringer. Det andet segment blev da også støbt i sidste uge på 38 timer. Det er en forbedring på 14 timer i forhold til det første.

Med hver ny runde i støbeprocessen forventes tiden at blive kortere, indtil den ideelle tidsramme på 27 timer nås.

På mandag går arbejdet i gang med det tredje segment, og forventningerne er høje. Hvis tidsplanen holder, er det sandsynligt, at segment nummer 13 kan blive støbt inden for de estimerede 27 timer, måske allerede i løbet af oktober eller november.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tiden er kritisk

Tidsforbedringerne i produktionen er ikke blot tekniske målepunkter, men kritiske milepæle. Hvis den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern skal blive færdig til tiden i 2029, så er det afgørende, at produktionen på tunnelfabrikken kører som smurt.

Derfor arbejder FLC med løbende optimeringer af processerne.

  • Det første segment blev støbt på mellem 50 og 52 timer. Målet er, at et produktionshold på 100-150 personer skal kunne fuldføre et segment inden for de planlagte 27 timer. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud