19-årig tiltalt for at styre gaderæs midt på motorvej

En 19-årig mand havde ifølge politiet en rolle som "starter" under gaderæs en lørdag aften i februar. Nu risikerer han en fængselsstraf. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En mand anklages for medvirken til gaderæs ved at stå på motorvej, vinke ventende frem og give tegn til start.

Offentliggjort Sidst opdateret

En 19-årig mand styrede en lørdag aften i februar flere ulovlige gaderæs på Frederikssundsmotorvejen.

Det mener anklagemyndigheden, der har tiltalt den unge mand for at medvirke til afvikling af flere ulovlige gaderæs. Det oplyser Københavns Vestegns Politi i en pressemeddelelse.

Gaderæsene fandt sted lørdag 12. februar mellem klokken 22.40 og 22.50.

Tilsyneladende stod den 19-årige midt ud på motorvejen mellem kørebanerne, vinkede ventende biler frem to og to og gav dem håndtegn til start. Herefter kørte bilerne om kap mod hinanden i høj hastighed ud ad motorvejen.

Hans rolle var ifølge politiet at være såkaldt "starter".

Det var anmeldelser fra flere bilister, der fik politiet til at rykke ud til motorvejen den lørdag aften, har politiet tidligere oplyst.

En patrulje kunne på stedet konstatere, at trafikken stod stille på tilkørselsvejene til motorvejen og cirka hundrede meter frem på selve motorvejen i østlig retning.

Blokaden skyldtes åbenbart en kø bag biler, som holdt stille i to rækker på begyndelsen af selve motorvejen og ventede på deres tur til at køre om kap mod hinanden.

Ifølge politiet var også nødsporet mod øst blokeret af parkerede biler og omkring 30 stående publikummer. Da politiet kom, forsøgte de involverede at stikke af, men en betjent fik pågrebet den 19-årige, før han nåede væk.

Den unge mand er nu tiltalt for medvirken til kap- og væddeløbskørsel på offentlig vej og for at give anvisninger for trafikken uden bemyndigelse. Ifølge politiet risikerer han en straf på 20 dages ubetinget fængsel - altså en straf, som skal afsones.

Retssagen ventes afgjort sidst i april ved Retten i Hillerød.

/ritzau/