53-årig tiltalt for millionbrand på Saxenhøj

Søndag den 10. maj blev en dramatisk aften på forsorgshjemmet Saxenhøj i Sakskøbing, da flere beboere måtte evakueres, og to blev indlagt på sygehuset til observation for røgforgiftning efter en kraftig brand. En enkelt beboer lå og sov på en sofa, og blev reddet ud af brandvæsnets røgdykkere.

I dag, fredag, sættes der så et foreløbigt punktum i sagen, når en 53-årig kvinde står tiltalt ved Retten i Nykøbing for at have antændt branden på sit værelse i bygningen Åvang på Nørrevang 24.

Ifølge anklageskriftet satte hun ild til sengetøj og et gardin på sit værelse på første sal i bygningen og udsatte derved de øvrige beboere for livsfare. Kvinden blev anholdt kort efter branden, og ifølge politiet var hun beruset på anholdelsestidspunktet.

Motivet til brandstiftelsen er endnu uklart, men brand- og røgskaderne var så kraftige, at der ifølge anklageskriftet skete skader på bygningen for cirka to og en kvart million kroner.

Anklagemyndigheden lægger på forhånd op til, at kvinden idømmes en behandlingsdom.

Foto: Branden var voldsom og anrettede skader for mere end to millioner kroner. Flere beboere måtte evakueres.

Kvinden satte en aften i maj ild på sengetøj og gardiner i sit værelse. To personer måtte behandles for lettere røgforgiftning.

Offentliggjort Sidst opdateret