Båd kæntret ud for København: Kom selv på ret køl

En svensk sejlbåd, der væltede, da den lørdag deltog i en svensk kapsejlads i Øresund, kom på ret køl igen ved egen kraft.

Offentliggjort Sidst opdateret

Derfor kunne brandvæsnet og Søværnets Operative Kommando afblæse den redningsaktion, der blev sat i gang, da alarmen gik om, at båden var kæntret, og at tre personer var faldet i vandet, oplyser vagtchef Mads Firlings, Københavns Politi.

Ulykken skete klokken 13.45 i Øresund på en position 1000 meter øst for Flakfortet.

- Vi fik en anmeldelse om, at en hvid sejlbåd med gult og blåt sejl var kæntret, og vi satte sammen med politiet og brandvæsnet en helikopter og skibe ind, siger vagthavende hos Søværnets Operative Kommando.

- Kort efter fik vi en anmeldelse fra et andet skib, der havde set en tilsvarende båd, der havde været kæntret, men som var kommet på ret køl igen. Så det viste sig at være en ikke-sag, siger han.

Københavns Brandvæsen sendte en hurtig redningsbåd til stedet, og Søværnets Operative Kommando deltog i aktionen med en båd og en helikopter.

Aktionen blev imidlertid afblæst efter meldingen om, at den svenske sejlbåd selv havde klaret problemerne.

Sejlbåden deltog i kapsejladsen Saltholm rundt sammen med 30 andre både.

Heller ikke en anmeldelse fra samme område om, at en båd var grundstødt, og en person var faldet i vandet, har vist sig at være faretruende.

/ritzau/