Betjent går fri i sønderjysk straffesag

En anklage mod en politimand for at misbruge sin magt i en helt privat sag er faldet til jorden.

Retten i Sønderborg har onsdag frifundet den 36-årige betjent. Han risikerede ellers at blive idømt en frihedsstraf.

Men dommeren og de to domsmænd fastslår, at han ikke havde et kriminelt forsæt.

Det var statsadvokat Jan Rechendorff, der rejste anklagen efter en episode i Haderslev.

Manden havde ophævet samlivet med sin partner, og deres to børn bor hos hende.

Tilfældigt så han 9. marts om eftermiddagen den tidligere partners veninde køre i en bil med sin søn.

Han kørte efter hende og forsøgte at få hende til at standse.

Det gik ikke, og derefter ringede han til en kollega i politiet og bad om hjælp til at få stoppet bilen. To betjente rykkede ud i en patruljevogn, og det endte med, at faren fik fat i sin søn.

Statsadvokaten vurderede, at han dermed misbrugte sin stilling som polititjenestemand til at "opnå en uberettiget fordel", som det hedder i anklageskriftet.

Men som nævnt konkluderer retten altså, at der ikke skete nogen bevidst overtrædelse af straffeloven.

/ritzau/

Retten i Sønderborg har renset 36-årig politimand, der var anklaget for at tilkalde betjente i en privat sag.

Offentliggjort Sidst opdateret