Brandstifter bragte sin familie i livsfare

En ung mand satte sidste sommer ild til en ejendom i Esbjerg, selvom han var klar over, at hans to sovende søskende risikerede at dø.

I Vestre Landsret er han tirsdag blevet idømt tre års fængsel for forbrydelsen. Tidligere mente byretten, at tre år og seks måneder var en passende straf.

Den 21-årige Michael Thomsen var plaget af spillegæld, og derfor ville han i juli sidste år begå indbrud hos forældrene og de to søskende.

Det indgik også i hans planer at sætte ild på ejendommen.

Tidligt om morgenen 16. juli gik han op på 1. sal, hvor hans to søskende på 13 og 15 år lå og sov.

I forældrenes soveværelse satte han ild til sengen efter at have taget et par pengekasser.

Nede i stuen gennemrodede han lillebrorens pung og satte så ild til en sofa.

Heldigvis kom begge søskende uskadte ud af ejendommen.

Men under retssagen har den 21-årige indrømmet, at han var klar over risikoen for, at de kunne brænde inde.

Derfor er han dømt efter den alvorligste paragraf i straffeloven om brandstiftelse.

En mentalundersøgelse konkluderer, at han ikke var sindssyg.

På ejendommen skete der i øvrigt skader for 1,9 millioner kroner.

/ritzau/

Spillegæld fik ung mand til at begå indbrud og sætte ild på i hus i Esbjerg, hvor to søskende lå og sov.

Offentliggjort Sidst opdateret