FAKTA: Syv embedsmænd fik advarsel som følge af Mink-sagen

Beslutningen om at slå alle mink ned for at bremse coronasmitte har udløst flere advarsler til embedsmænd.

Offentliggjort Sidst opdateret

Rigspolitichef Thorkild Fogde begik ikke nogen tjenstlige forseelser i forbindelse med myndighedernes ageren i Mink-sagen.

Det er konklusionen i en disciplinærsag mod ham.

Han er langt fra den eneste person, der blev rejst en sag mod som følge af beslutningen om at slå alle mink ned i Danmark i 2022 under coronakrisen.

Ifølge Minkkommissionen kunne der også rejses sager mod ni andre embedsmænd.

Her er et overblik over de ti embedsmænd og konsekvenserne for dem:

* Statsministeriets departementschef, Barbara Bertelsen, modtog en advarsel.

* En sag mod miljøministeriets departementschef, Henrik Studsgaard, der tidligere var departementschef i det daværende Miljø- og Fødevareministerium, blev droppet, fordi han fik et nyt job og ikke længere var ansat i staten.

* En disciplinærsag mod rigspolitichef Thorkild Fogde har konkluderet, at han ikke begik nogen tjenstlige forseelser i forbindelse med myndighedernes ageren i Mink-sagen.

* Departementschef i Justitsministeriet Johan Kristian Legarth modtog en irettesættelse.

* Afdelingschef i Justitsministeriet Anne-Mette Lyhne Jensen fik en advarsel.

* Afdelingschef i det daværende Miljø- og Fødevareministerium Tejs Binderup fik en advarsel.

* Kontorchef i det daværende Miljø- og Fødevareministerium Paolo Drostby fik en advarsel.

* Daværende veterinærchef i Fødevarestyrelsen Hanne Larsen fik en disciplinær advarsel.

* Politiinspektør Uffe Stormly fik en disciplinær advarsel.

* Politiassessor Birgitte Buch fik en disciplinær advarsel.

Kilder: Ritzau, Fødevarestyrelsen, Berlingske, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Statsministeriet, Justitsministeriet og Miljøministeriet.

/ritzau/