Iraker i Bagdad får lov til at anke dom i kæmpe fakturasag

Anklagemyndighed lider nederlag i Østre Landsret. Dommere vil ikke afvise irakers anke.

Offentliggjort Sidst opdateret

Østre Landsret har fredag tilladt en irakisk mand at holde fast i anken af dommen i en enorm sag om blandt andet en fakturafabrik.

Det oplyser mandens forsvarer, advokat Ulrik Sjølin.

Irakeren er en af de 14 tiltalte, som har anket Københavns Byrets dom i den sag, der af politiet er blevet efterforsket under betegnelsen "greed", altså grådighed.

Imidlertid har anklagemyndigheden bedt landsretten om at afvise irakerens anke. Begrundelsen er, at han ikke er dukket op i landsretten.

- Han har simpelthen været for sløv til at søge om tilladelse i rette tid, sagde specialanklager Alexander Dzougov forleden.

Imidlertid mener landsretten, at han har en god undskyldning for ikke at være til stede.

Den tiltalte er udvist med indrejseforbud og opholder sig i Bagdad. Men han skal rejse til Ankara i Tyrkiet for at søge om visum. Han har allerede én gang foretaget rejsen, men blev mødt af en lukket dør på den danske ambassade.

Myndighederne har ikke været specielt hjælpsomme, påpegede advokat Ulrik Sjølin forleden i et retsmøde. Skrivelser fra de danske myndigheder har været vanskelige at forstå, og der er blevet henvist til links, som ikke virker.

Straffesagen drejer sig om produktion af mere end 5000 falske fakturaer, som skulle dække over sort arbejde. Tiltalen går på, at fremstillingen af fakturaerne var medvirken til skatte- og momsunddragelse. Dertil kommer hvidvask af godt 500 millioner kroner.

I august 2022 fastslog byretten, at irakeren havde begået skatte- og momssvig for 158 millioner kroner. Straffen blev fængsel i fire år og seks måneder.

/ritzau/