Politi beslaglægger motorbåd og jetski i sag om hashsmugling

Fire mænd og en kvinde er anholdt i sag om halvt ton hash. Fire af dem fremstilles onsdag i grundlovsforhør.

Offentliggjort Sidst opdateret

Motorcykler, jetski og en motorbåd.

Det er blandt det, som politiet har beslaglagt i forbindelse med en sag om indsmugling af over et halvt ton hash.

Det skriver specialenheden National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Fem personer fra Østjylland er tirsdag blevet anholdt i sagen. Det er fire mænd og en kvinde i alderen 33-48 år.

Anholdelserne har fundet sted i Aarhus og København, hvor der også er foretaget ransagninger på flere adresser med forbindelse til de sigtede.

Foruden motorcykler, jetski og en motorbåd har politiet beslaglagt cirka 40 kilo hash og flere hundredtusinder kroner i kontanter.

- Jeg er meget tilfreds med, at vi i dag har bremset et stort organiseret hashnetværk fra Østjylland, som har indsmuglet omfattende mængder hash ind i landet med henblik på videresalg.

- Det er desuden vores opfattelse, at de anholdte har arbejdet sammen med bandemiljøet, siger vicepolitiinspektør i NSK Lennart Rosenberg Glerup i pressemeddelelsen.

Fire af de fem fremstilles onsdag klokken 09.30 i grundlovsforhør i Retten i Aarhus, hvor anklagemyndigheden vil kræve dem varetægtsfængslet.

Her vil anklagemyndigheden anmode om, at dørene lukkes, skriver NSK i pressemeddelelsen.

Hvis dommeren imødekommer det, holdes det hemmeligt, hvad de sigtede eventuelt selv måtte forklare i retsmødet, og hvilke beviser politiet mener at have imod dem.

Det fremgår ikke, hvordan nogen af de sigtede forholder sig til sigtelsen.

NSK er en landsdækkende specialenhed i dansk politi. Enheden arbejder med komplekse og alvorlige sager om økonomisk kriminalitet, organiseret kriminalitet og grænseoverskridende kriminalitet.

NSK har i forbindelse med aktionen fået hjælp fra Østjyllands Politi, Skattestyrelsen, Toldstyrelsen og flere specialenheder i politiet.

/ritzau/