Terrordømt fra Glasvej kræver udvisning omstødt

Foto: Rune Evensen /Scanpix

Den terrordømte afghaner Abdoulghani Tokhi kræver nu at få ændret den dom til udvisning, som Østre Landsret stadfæstede i juni 2009. 27-årige Tokhi er dømt i den såkaldte terrorsag fra Glasvej.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det oplyser advokaturchef Dorit Borgaard fra Københavns Politi onsdag til Ritzau.

Tokhi har med henvisning til en bestemmelse i udlændingeloven bedt om, at udvisningsspørgsmålet igen bliver indbragt for retten. Det kommer til at foregå torsdag i næste uge ved Retten på Frederiksberg.

Tokhi blev i 2009 idømt otte års fængsel af Østre Landsret for at planlægge terror. I samme sag blev den jævnaldrende Hamma Khürshid idømt 12 års fængsel.

Sagen opstod, da Politiets Efterretningstjeneste (PET) i maj 2007 skyggede Khürshid, da han vendte tilbage til Danmark efter et ophold i Pakistan. Det førte PET til lejligheden på Glasvej.

Otte personer blev anholdt i sagen, men kun Khürshid og Tokhi blev tiltalt og dømt.

I forbindelse med sagen kom det frem, at de dømte havde foretaget en prøvesprængning i en opgang med sprængstoffet TATP, der på grund af sin ustabile karakter også kaldes "satans mor".

Da Tokhi blev dømt til udvisning i 2009, kom det frem, at han forlod Afghanistan som etårig. Han har været i Danmark, siden han var syv. Det kom også frem, at han ikke kender den familie, som han har tilbage i Afghanistan.

Ifølge udlændingelovens paragraf 50 kan en udlænding, der er dømt til udvisning, forlange spørgsmålet behandlet på ny, når der efter udlændingens opfattelse er "indtrådt væsentlige ændringer i udlændingens forhold".

/ritzau/