Whistleblower fik sag om svindel i boligforening til at rulle

Aarhus Kommune modtog i 2020 en henvendelse fra en whistleblower, der fik sagen om mulig svindel i Østjysk Bolig til at rulle. (Arkivfoto). Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Aarhus Kommune politianmeldte boligdirektør efter en henvendelse om mulig snyd med boligforenings midler.

Offentliggjort Sidst opdateret

Tre mænd er ved Retten i Aarhus fundet skyldige i at have svindlet Østjysk Bolig og en entreprenørvirksomhed, som boligforeningen samarbejdede med.

Læs om sagen her:

* Det var en henvendelse fra en whistleblower, der i 2020 førte til, at Aarhus Kommune som tilsynsførende med almene boligforeninger begyndte at interessere sig for forholdene i Østjysk Bolig.

* En intern revisionsrapport viste i oktober 2020, at den daværende direktør i Østjysk Bolig kunne have modtaget private ydelser for mere end 370.000 kroner.

* Aarhus Kommune skred til politianmeldelse af boligdirektøren og hyrede et advokatfirma til at foretage en nærmere undersøgelse af forholdene.

* Redegørelsen viste i april 2021, at der var mistanke om bedrageri og mandatsvig for mindst 15-20 millioner kroner.

* Bestyrelsen for boligselskabet blev efterfølgende udskiftet, og Østjysk Bolig blev sat under administration.

* I december 2023 rejste Østjyllands Politi tiltale mod fire personer for mandatsvig og bedrageri af særlig grov karakter. Anklagen blev rettet mod tre ansatte i boligforeningen samt en ansat i en leverandørvirksomhed.

* Der var i første omgang rejst tiltale for svindel for samlet set 24 millioner kroner. Det blev under retssagen, der begyndte i januar 2025, nedjusteret til 13 millioner kroner.

* Østjysk Bolig har 40 afdelinger med 2569 lejeboliger. 371 af dem ligger i Skanderborg Kommune, resten i Aarhus Kommune. Der er tale om både familie-, ældre- og ungdomsboliger.

* Den største afdeling er Bispehaven i Aarhus V med 562 lejemål.

Kilder: Jyllands-Posten, oestjyskbolig.dk, Jyllands-Posten, Ritzau.

/ritzau/