Depardieu truer med at droppe sit franske pas

Foto: Francois Mori/AP

75 procent i såkaldt "super-skat". Så meget skal skuespilleren Gérard Dépardieu betale, hvis det står til den franske regering. Men det har han bestemt ikke lyst til.

Offentliggjort Sidst opdateret

Derfor er han flyttet lige over den franske grænse til Belgien, hvor skatten er lavere. Han har også sat sit 10-værelse hus i Paris til salg, og nu truer han med fuldstændig at droppe sit franske statsborgerskab.

Det skriver femalefirst.co.uk.

I et åbent brev til avisen Le Journal du Dimanche skriver han, at han ikke længere har lyst til at være franskmand.

- Jeg dropper mit pas og mit sygesikringsbevis, som jeg aldrig har brugt. Vi har ikke længere samme hjemland, jeg er europæer, en verdensborger, sådan som min far har lært mig at være.

- Desværre er der ikke længere noget for mig at gøre i dette land, jeg vil altid elske franskmændene, offentligheden - med hvem jeg har delt så mange følelser, skriver han og uddyber:

- Jeg forlader landet, fordi I mener, at succes, kreativitet, talent og forskellighed skal sanktioneres, skriver han.

Det er den franske præsident, Francis Hollande, der står bag "super-skatten", som de, der tjener mest i Frankrig, skal betale.

/ritzau/