Frederik til Sydney uden Mary og børnene

Selv om Australien er hendes hjemland, så må Kronprinsesse Mary pænt blive hjemme i Danmark i næste uge, når hendes mand rejser til Sydney.

Kronprins Frederik flyver mandag til den sydlige halvkugle for at deltage i en sejlsportskonkurrence. Men ifølge Hofmarskallatet skal hverken Mary eller børnene, Christian og Isabella, med på turen.

Kronprinsen slipper derfor for at koncentrere sig om bleskift og børneopdragelse og kan i stedet glæde sig over sit nye medlemskab af Den Internationale Olympiske Komité, mens han står ved roret i sydhavets skumsprøjt.

Frederik skal deltage i en old boys-kapsejlads i den såkaldte Tasar-division, hvor alle deltagere er over 35 år. Kronprinsen skal som så ofte før sejle i en både af typen Farr 40 - en rigtig racersejlbåd - med en besætning på 10 mand.

I 2007 havde Danmark æren af at afholde verdensmesterskaber i Farr 40-klassen. Her var Kronprinsens og hans besætning med i konkurrencen, og de slap ganske hæderligt fra mesterskaberne med en ottendeplads.

Kapsejladsen i næste uge foregår på havet ud for byen med det dansk-designede operahus Sidney. En by, der mildt sagt ikke er helt ligegyldig i royal sammenhæng. Og da slet ikke for kronprinsen.

Det var nemlig her, han første gang mødte Mary. Det skete under de olympiske lege i 2000, der netop blev afholdt i Sydney.

Og skulle kronprinsen i løbet af næste uges kapsejlads føle sig en kende brødflov på grund af den friske havluft. Ja, så kan han jo altid slå et smut forbi den pizzarestaurant, hvor hans og Marys øjne mødtes for første gang for omtrent ni år siden.

/ritzau/

Kronprinsen skal til kapsejlads i Australien. Det klarer han ganske alene, for Mary og børnene bliver hjemme, oplyser hoffet.

Offentliggjort Sidst opdateret