Gintberg humørtjekker udkantsdanmark

I morgen, torsdag, har Jan Gintberg premiere på sit nye tv-program "Gintberg på Kanten" på DR1. Ifølge komikeren kan seerne forvente "antropologisk underholdning", når han måler temperaturen i seks danske udkantsbyer.

- Det her brændemærke "udkantsdanmark" har jo sygeliggjort en kæmpestor del af landets befolkning. Mit mål var at finde ud af, om det virkelig står så slemt til, eller om der stadig findes idéer og initiativer derude, siger Gintberg.

Idéen har komikeren fået, og han vil i løbet af programmerne besøge blandt andet Nexø på Bornholm og Højer i Sønderjylland.

Igennem 48 timers feltarbejde dokumenterer Gintberg livets gang i byerne, hvorefter han på tredjedagen laver et stand-up-show for de lokale.

- Mine show bliver jo en slags "fordomstest", hvor jeg respektfuldt bruger det, jeg oplever. Det er med stor risiko for at blive dyppet i tjære og rullet i fjer, men hvis du kan få folk til at grine af sig selv, har du fat i noget rigtig godt, siger han.

Med programmerne vil Gintberg finde tilbage til rødderne og vise, at udkantsdanmark bygger på stolte traditioner.

- Midt i al den her urbanisering må vi jo ikke glemme, at en stor del af den danske folkesjæl findes i yderområderne, og det er vigtigt for alle at opleve. Jeg besøger byerne på deres præmisser - jeg er vel en slags Søren Ryge på speed, griner Gintberg.

I løbet af programserien støder Gintberg på mange af de udfordringer, der kæmpes med i de mindste byer, og komikeren løfter inden morgendagens premiere sløret for et af sine løsningsforslag.

- Når man lukker skoler, biblioteker og hospitaler, kunne man jo til gengæld som det mindste tilbyde folk en skrotpræmie for deres usælgelige huse, siger han.

Den første by, der får besøg, er Hirtshals i Nordjylland.

/ritzau/

I en ny programserie besøger Jan Gintberg de stolte danske randområder og sætter selvironien på en hård prøve.

Offentliggjort Sidst opdateret