Horsens vinder Zulu Sommerbio

Søndag den 1. august kommer Zulu Sommerbio til Horsens for første gang. Byen har i dag vundet konkurrencen om, hvilken dansk provinsby der skal have glæde af en dag med gratis film.

Dermed må borgerne i Helsingør, der sammen med Horsens var favorit til at vinde konkurrencen, håbe på, at arrangørerne vil tilgodese Nordsjælland til næste år.

TV2 Zulu udbød tidligere på året søndag den 1. august i en Facebook-konkurrence. De danske byer, der ønskede at vinde en dag med gratis film, kunne melde sig til. I forvejen besøger Zulu Sommerbio landets fire største byer.

Konkurrencen blev en stor succes. Flere end 170.000 Facebook-brugere kastede sig ind i krigen. Den by, som kunne samle den største Facebook-gruppe, ville vinde.

Det blev til nærmest dødt løb. Ifølge Horsens Folkeblad havde Horsens-gruppen 22.856 medlemmer, da konkurrencen sluttede. Helsingør på andenpladsen havde 321 medlemmer færre.

Helsingør havde ellers hentet hjælp på den anden side af Øresund. For nylig skrev lokalavisen City Helsingborg en opfordring til svenskerne om at støtte Helsingør og dermed få sommerbio så tæt på Sverige som muligt. Men det lykkedes ikke.

/ritzau/

Horsens får lige som de fire største danske byer glæde af Zulu Sommerbio i år. Byen slog Helsingør på målstregen i en Facebookkonkurrence.

Offentliggjort Sidst opdateret