Kolleger og fans sørger over Slipknot-død

Heavy metal-fans og musikalske kolleger er rystede ovenpå Slipknot-bassisten Paul Grays død. Han blev tirsdag fundet livløs på et hotelværelse i den amerikanske stat Iowa.

Onsdag stod de resterende otte medlemmer af gruppen under et pressemøde for første gang frem uden de uhyggelige masker, der kendetegner Slipknot.

De gjorde det for at ære Gray, men blandt deres fans var der stor usikkerhed om, hvem der var hvem, nu maskerne var røget.

Bandmedlemmerne kæmpede med at holde tårerne tilbage. Og ingen af de to guitarister Mick Thompson og James Root formåede at sige noget. En af bandets medstiftere udtrykte dog sorg på vegne af alle medlemmer.

- Det er vigtigt, at alle forstår, at Paul Gray var essensen af Slipknot. Paul var med helt, helt, helt fra begyndelsen, sagde Shawn Crahan.

Hverken han eller de øvrige medlemmer kom under pressemødet ind på, om Slipknot, der er blandt de største bands på metal-scenen, vil fortsætte uden Gray.

Også kollegerne fra bandet Sepultura er lige som mange af Paul Grays fans på nettet rystede over hans pludselige død.

- Hvil i fred Paul Gray, vi er chokerede og kede af det, skriver bandet i en pressemeddelelse.

Årsagen til den 38-årige Paul Grays død kendes endnu ikke. Liget er blevet obduceret, men ifølge politiet i Iowa er det ikke sikkert, at dødsårsagen vil være klarlagt før om fire til seks uger.

Ordensmagten har dog ikke på nuværende tidspunkt grund til at tro, at der ligger en unaturlig årsag bag dødsfaldet.

- Obduktionen bekræftede umiddelbart, at der ikke er tegn på misbrug eller skader, og at Paul Gray havde været død i flere timer, før hans lig blev fundet, skriver politiet i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Foto: Charlie Neibergall/AP

Musikere og fans er i sorg ovenpå Slipknot-medlemmet Paul Grays pludselige død. Grays kolleger i bandet er for første gang trådt frem uden masker for at ære ham

Offentliggjort Sidst opdateret