Obama kneb en tåre under salmesang

Julesalmer kan få selv en amerikansk præsident til at miste kontrollen et kort øjeblik. Barack Obama kunne ikke holde tårerne tilbage, da han i selskab med sin kone, Michelle, og en række store musiknavne sang julesalmer på scenen ved den årlige velgørenhedskoncert i hovedstaden Washington søndag aften.

Inden da havde Obama, der fredag gæster København i forbindelse med klimatopmødet, delt sine tanker om højtiden med publikum:

- På denne årstid fejrer vi det hellige øjeblik, et barns fødsel, kærlighedens budskab prædiket til hele verden. Mere end 2000 år efter inspirerer denne ånd os stadig, sagde præsidenten ifølge nyhedsbureauet AP.

I en tid, hvor USA er i krig i Afghanistan og Irak, sendte Obama også et ambitiøst ønske af sted fra scenekanten.

- Mens vores mænd og kvinder i uniform gør tjeneste og udsætter sig selv for fare langt fra hjemmet, forbliver vores brændende ønske på denne årstid som på alle årstider: Lad der blive fred på jorden.

Rutinerede musikalske kræfter sørgede for, at julestemningen sænkede sig over nationens hovedstad. 68-årige Neil Diamond fik juleklokkerne til at bimle med sine versioner af "Joy to the World" og "Winter Wonderland", mens den 30 år yngre R'n'B-dronning Mary J. Blige satte trumf på med "The Christmas Song (Chestnuts Roasting on an Open Fire)".

/ritzau/

USA's præsident, Barack Obama, lod en tåre trille, da han holdt tale og sang med på julesalmer ved den årlige velgørenhedskoncert i hovedstaden Washington.

Offentliggjort Sidst opdateret