Prinsesse Marie inviterer hjem i køkkenet i DR-dokumentar

Prinsesse Marie sørger selv for at have overblik i køleskabet for at undgå madspild, fortæller hun i dokumentaren. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

DR har fulgt prinsesse Marie, der har kampen mod madspild som sin hjertesag. I en ny dokumentar kommer seerne med hende ind i det royale køkken i Paris.

Offentliggjort Sidst opdateret

Endnu et medlem af kongehuset har fået et program på DR.

Denne gang er det prinsesse Marie, der toner frem på public service-kanalen.

I en ny dokumentar på DR1 kommer hun hjem i stuerne med sit budskab om at begrænse madspild - en af prinsesse Maries hjertesager.

Kanalen har fulgt prinsessen gennem to år, og dokumentaren "Prinsesse Maries kamp mod madspild" bliver vist over to afsnit.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Her åbner prinsesse Marie op om sin egen indsats mod madspild i sit hjem i Paris, hvor hun bor med prins Joachim og parrets børn, prins Henrik og prinsesse Athena.

Og så går hun sammen med tv-værten Timm Vladimir i køkkenet for at vise, hvordan man kan omdanne kedelige rester til et lækkert måltid, lyder det i pressemeddelelsen.

Prinsesse Marie har gennem mange år sat fokus på at nedsætte mængden af mad, der ryger i skraldespanden.

Hun har sågar delt sine bud på gode madspildsretter i kogebogen "Mad med respekt", der er skrevet af madspildsaktivisten Selina Juul.

Med den nye dokumentar kommer prinsessen med i klubben af kongelige, der er hovedpersoner i et DR-program.

Hendes mand, prins Joachim, har i en programserie på DR, "Prins Joachim fortæller", taget rundt i landet og samlet historier om Danmark.

Kronprins Frederik har udforsket Færøerne i "kongehuset på Færøerne". Dronning Margrethe har lavet "Dronningens slotte", hvor hun viser danskerne rundt i de fire mest berømte danske slotte.

"Prinsesse Maries kamp mod madspild" kan ses den 23. november.

Prinsesse Marie er protektor for madspilds festivalen "Copenhagen Cooking", og hun har holdt taler ved internationale events med fokus på problemet. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
I forbindelse med en dokumentar er prinsesse Marie blevet fulgt i to år. Den hedder "Prinsesse Maries kamp mod madspild" og løber over to afsnit. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix