Sagsbehandlere bliver ikke fyret trods svigt

Selvom sagerne om vanrøgt, misbrug og vold mod børn i denne tid hober sig op, afviser socialminister Karen Hækkerup (A) at stramme lovgivningen, så det bliver lettere at fyre socialrådgivere, der svigter familierne. Det skriver B.T. i dag.

Ministerens argument er, at kommunerne allerede har den mulighed. Ifølge Bettina Post, der er formand for Socialrådgiverforeningen, bruger de den bare meget sjældent.

I Brønderslevsagen blev blandt andre Lolland Kommune også advaret adskillige gange, før der blev taget affære. Men alligevel mener heller ikke Bettina Post, at der er brug for at straffe sagsbehandlere hårdere.
- Jeg er enig i, at sagsbehandlere, der beviseligt begår pligtforsømmelse, skal mødes af de sanktioner, som allerede eksisterer både straffe- og ansættelsesretsligt. Men disse frygtelige misbrugssager er vanskelige, og alt det, vi kan se i bagklogskabens ulideligt klare lys, kan vi ikke se undervejs, hvor der er så meget modsatrettet information, siger Bettina Post til B.T.

Foto: Marta Gramstrup Rasmussen (arkiv)

Offentliggjort Sidst opdateret