"X-Men"-stjerne ønsker aktiv dødshjælp

"X-Men"-skuespilleren Patrick Stewart erklærer nu åbent, at han støtter tanken om aktiv dødshjælp.

Det er især en oplevelse, hvor en bekendt, ifølge Stewart, endte sine dage på en grusom måde, der har fået ham til at stå frem som fortaler for foreningen Dø Med Værdighed.

- Vedkommende endte i en helt ekstrem og absurd situation og fik den mest forfærdelige død, man kan forestille sig. Der er simpelthen nødt til at være et alternativ, når nogen lider så meget og selv bare ønsker at dø, siger Patrick Stewart.

Stewart, der for alvor blev kendt via sin rolle i tv-serien "Star Trek: The Next Generation", kan godt selv mærke, at alderen er begyndt at trykke.

- Det har også meget at gøre med min egen situation. Jeg er glad for, at jeg nåede de 70 sidste år, men jeg fik altså foretaget en hjerteoperation for fem år siden, siger han.

Den engelskfødte skuespiller håber på, at der er sket en ændring i lovgivningen, når han en dag skal tage sin afsked med livet.

- Når min tid er omme, og jeg nu ikke selv havde nogen indflydelse på min fødsel, så vil jeg da ønske, jeg får muligheden for at bestemme over min egen død, hvis ikke det sker pludseligt, siger han.

/ritzau/

Skuespilleren Patrick Stewart er blevet varm fortaler for aktiv dødshjælp.

Offentliggjort Sidst opdateret