Åbent brev til John Brædder

Åbent brev til Borgmester John Brædder

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg har stillet nogle spørgsmål til økonomichef Ole Jacobsen 12. januar 2016, som følger:

Mange har en mening om Nysted Biogas, og der er stor uenighed om, hvor stor indskudskapitalen var fra andelshaverne.

Jeg ønsker derfor dette beløb oplyst.

Ligeledes påstås det, at denne indskyderkapital blev tilbagebetalt til andelshaverne, da selskabet havde modtaget lånet fra KommuneKredit i 2004. Det korrekte årstal er 2002.

Er dette korrekt?

I henhold til de modtagne papirer, så overtog REFA driften af biogasanlægget i 2011.

Mig bekendt siger loven om forsyningsselskaber, at disse ikke må modtage støtte, lån eller tilførsel af anden kapital fra kommunerne?

Guldborgsund kommune stillede d. 13. maj 2011 en kommunegaranti på kr. 3.000.000!

Lån ydet 7. juli 2012 til Nysted Biogasanlæg på kr. 16.758.387,43. Besynderligt, at kun Flemming Jantzen er underskriver på dette lån?

Lån ydet 2014 af Guldborgsund kommune på kr. 24.000.000

Lån ydet 2014/2015 af Guldborgsund Kommune til driften på kr. 21.500.000.

Derfor anser jeg disse lån for at være ulovlige i henhold til loven om Forsyningsselskaber, og at Guldborgsund kommune har foretaget en ulovlig handling?

Dit svar udbedes til omtalte!

Da Ole Jacobsen nu er udset til ny kommunaldirektør, kan jeg godt se, at det for ham vil være vanskeligt at gå ind og få og en skriftlig erklæring fra mester! Denne position ønsker jeg derfor ikke at bringe ham i! De, hr. borgmester John Brædder må jo bedre end nogen kende de eksakte tal, og under hensynet til offentlighed i forvaltningen, have interesse i, at alle borgerne får indsigt i disse tal og ikke kun undertegnede! Ligeledes efterspørges: Hvad betalte Henrik Høegh for at træde ud af Nysted biogas, da denne skulle være minister?

Kopi sendes til Borgerretsbevægelsen samt andre interesserede borgere!

Med venlig hilsen

Leif A. Jensen

Stubbekøbingvej 12

4840 Nørre Alslev

Borgerlisten