Åbent brev til politikerne i Lolland kommune

Offentliggjort Sidst opdateret

Kære politikere i Lolland kommune,

Jeg skriver til jer, da min datter går i Trekløverens vuggestue og jeg er i Forældrekontaktrådet og jeg har gjort mig nogle tanker.

Jeg har stor forståelse for, at I er nødt til at træffe nogle ”kedelige” beslutninger i denne tid. Det er helt forståeligt at I må lukke en institution og der er derved ikke ”sure miner” omkring dette.

Jeg ved at valget står mellem lukning af Solsikken og lukning af to ud af tre huse i Trekløveren. Jeg har flere venner, der har børn i Solsikken og de er meget tilfredse. Ligeledes er dem, der har børn i Trekløveren tilfredse, så det handler ikke rigtig om, at jeg skal fremhæve en institution frem for den anden, til trods for at lukningen af Trekløveren vil have stor indflydelse på vores eget liv.

Hvis det bliver Trekløveren der bliver reduceret til 1/3, så har jeg bare tænkt over, hvad kommer det til at koste?

Jeg tænker på de to tomme bygninger; sådan som jeg har forstået det, er bygningerne i en stand, der kræver istandsættelse. Jeg kan forudse, at såfremt I påtænker at rive de to ”overskydende” bygninger ned kan dette blive en betydelig økonomisk udgift. Desuden vil det have stor indflydelse på vuggestuebørnenes hverdag, da der vil være støj og støv m.m.

Hvis børnene skal omplaceres midlertidig i andre vuggestue, mens nedrivningen står på, eller hvis de skal blive i den bygning, der ikke skal rives ned. Så vil det i begge tilfælde have personlige omkostninger.

Såfremt I påtænker, at der skal anlægges et grønt område, bliver der tid med dette, men det koster også en hel del penge. Desuden skal et sådant grønt område også vedligeholdes og det kan vist blive en stor fast udgift på budgettet.

Det er derfor svært for mig, at gennemskue den store økonomiske gevinst ved lukningen af 2/3 af Trekløveren.

Med venlig hilsen

Maria Mistarz Benzon

Christiansdalsvej 93

4900 Nakskov

/Mor til Sofia og rusmiddelkonsulent i Lolland kommune