Åbning af Fejø bibliotek tirsdag den 7. januar kl. 15.00
Tusind tak for invitationen til at åbne Feje bibliotek i dag.
Turen til Fejø er et befriende afbræk i en travl dagligdag. I har helt ret, når turen til Fejø beskrives som afstressende og noget man glæder sig til.
Her er rummelighed, højt til loftet og tid til fordybelse.
Her er det så, at biblioteket og bøgerne kommer i spil.
Ideen om et bibliotek har spiret lige siden biblioteksreformen i 2011.
Man var nødsaget til at spare og det gik også ud over Fejø.
I gjorde kraftigt opmærksom pa, at Fejø var det sted i Danmark, hvor der var flest bøger i udlån pr. indbygger. Interessen for bøger har altid været her.
En bog hedder på oldgræsk biblos og på latin liber, der begge oprindeligt var betegnelser for papyrusbast. Historisk set har bogen haft mange forskellige fysiske former.
Måske har nogen af jer på Youtube set klippet med den norske munk, hvor man er gået fra papyrusrullen til at have skrifterne skrevet i bøger. Klippet hander om Munkens besværlighed med at finde ud af, hvordan man læser en bog. At man starter oppe i det ene hjørne og læser i bund, man bladrer videre til næste side og intet forsvinder undervejs. Den er ganske morsom og kan varmt anbefales. Selv kunne jeg nikkede genkendende til dette. Det lignede den situation jeg var i, da jeg skulle lære om at skrive dokumenter på edb. Det synes jeg godt nok var besværligt :)
Fordi I interesserer jer for bøger på Fejø, så er det ikke ensbetydende med, at i er nogle støvede typer. Tværtimod. I er nogle fantastiske ildsjæle, der kæmper for at styrke sammenholdet på øen, nærværet og ikke mindst en positiv bosætningspolitik. ( Det glæder mig, for her er der noget at læne sig op ad, når man som i mit politiske bagland kæmper for at få udarbejdet en øpolitik).
Bibilioteket er og bliver stedet hvor man mødes og får en snak. Man deler nyttige måske knapt så nyttige informationer.. det der også kaldes sladder i daglig tale. Men på den måde, så er der tjek på pulsen på Fejø og man ved, hvem der kan have brug for en hjælpende hånd.
Denne visionsdagen sidste år gav mig personligt et dejligt kick og ikke mindst indblik i, hvad det vil sige, når ildsjæle sætter sig sammen og vil skabe og udvikle deres ø. Mange spændende emner kom frem, men størst tilslutning var der til, at I ville have jeres bibliotek tilbage. I den gamle form og ikke i "købmands-formen". Ikke fordi købmanden ikke skal have et skulderklap for at tage bibliotekstørnen, men fordi I også ser et bibliotek, som et socialt, kreativt, lærerigt og udviklende rum.
Her vil i have højtlæsning, it-undervisning, pc-adgang og hvad i nu lige finder nødvendigt at byde ind med.
Da jeg fik invitationen til denne åbningstale, så tænkte jeg straks på en bog, som jeg har på min hylde. Den hedder "Fællesskabets Magi". Den er skrevet af 4 personer fra Siriuspartner. En af dem , nemlig Asger Fredslund kender jeg fra min tid i Grønland.. Han er gl. Sirius mand og ved om nogen, hvad det vil sige, at et godt fællesskab er vigtig. Og virker fællesskabet, så kan man skabe magiske ting ske.
Når de to Siriusfolk læste højt af deres dagbøger om aften, så viste det sig, at det havde vidt forskellige oplevelser af den samme oplevelse.
Selv om vi læser den samme bog, så hører vi med hver vores stemmer i ørene, når vi lader personerne tale. Vi sætter forskellige farver, lyde og dufte på vores læseoplevelse. Det skønne er at blive grebet af lutter læselyst.
Kender vi ikke alle det, at vi som børn lå under dynen med en lommelygte fordi vi måtte have slutningen på kapitlet med, når mor ellers havde slukket lyset og sagt godnat. Jeg har en kollega, der altid har en læselampe med, når han er på ferie. Han siger det er for at læse, men jeg kunne nu godt have ham mistænkt for noget andet.. Og sådan kan bøger også komme i spil :)
På Fejø mærker man fornemmelsen af og lysten til fordybelse. Her kommer bøger også i spil. Man kan have sin bog med alle vegne. Man kan nyde den når man har lyst. Man kan snyde og læse slutningen. Er bogen ens egen, så kan man lave noter og makeringer.. Har man fået eller fundet en helt særlig blomst, så kan bogen både presse og passe godt på blomsten og dens minder.
Man skal ikke dømme en bog på dens omslag, ligesom man ej heller skal dømme mennesker på deres udseende. Det kan rent faktisk være, at der er noget ganske spændende inden i.
At blive beriget på viden og læring er opløftende for menneskeligheden og vores udvikling. Vi bliver bedre til at debattere og træffe valg. Vi lærer af de fejl, som vores forfædre har gjort. Vi finder nogle ynglingscitater i livet, som vi får lyst til at leve efter ( mens vi kan huske dem )
At have for travlt, er dog den tåbeligste ting af alle , citat Søren Kirkegaard
Champagne smager bare bedre, når den bliver drukket sammen med andre, citat Linda Sommer :)
For Fejø startede det med en visionsdag, en brainstorming, en afstemning og så blev der taget en beslutning, som man straks satte i projekt og helhjertet havde til hensigt skulle blive til noget.
Win win situationen er, at I hermed har kreeret en genåbning af biblioteket på skolen, således, at vi får en positiv og konstruktiv udnyttelse af bygningsmassen her på skolen.
Der skal lyde et stort tak til alle jer, der har gjort biblioteket til virkelighed. Jer der har skaffet bøger, doneret bøger, og jer der i fremtiden vil stå for, at biblioteket bliver drevet. Uden jeres indsats ville dette ikke være muligt. Jeg er enormt stolt af, at kunne bo i en kommune, hvor man har det drev og engagement, som i kan præstere her på Fejø.
Min lille gave til jer er bogen : Fællesskabets Magi, der er signeret af Siriusmanden Asger Fredslund. Og så har jeg selvfølgelig medbragt FN's Børnekonvention til jeres bibliotek. Som en tak fra Red Barnet og sige, at vi glæder os til endnu en weekendcamping på Fejø her den første weekend i august.
Jeg vil ønske jer alt muligt held og lykke med jeres bibliotek og håber, at her kommer rigtig mange bogorme :)
Biblioteket skal ikke forveksles med jeres hønsebibliotek :)
Hermed erklæres Fejø Bibliotek for åbnet.
Linda Sommer
Lolland Byråd , konservative
Seneste artikler
Slut efter 110 år: - Jeg har altid elsket det sted
Freddy fra Lolland var blandt verdens første FN-soldater: 70 år senere hædres han for indsatsen i Gaza
Står til betinget frakendelse: Så hurtigt gik det
Starter ny sæson med et brag: NFH møder Champions League-mestrene
Til salg-skiltet er borte: Nu er der nyt om milliondyr villa
Mest læste artikler
Fløjet til Rigshospitalet: Bil og motorcykel i sammenstød
Skabte uro i lægeklinik
Politiet advarer bedragere: - Vi skal nok få fat i jer!
Stort panttyveri fra ø-butik
Legendarisk natklub genopstår: Nu vil venner og familie føre den videre