Alle har ret til arbejdsmarkedsrettigheder

I forlængelse af MaI Henriksens forslag om dagpengeret, vælger "Dagens Julius" at banke debatgrundlaget ned på et plat og usagligt niveau. I Folketidende d. 4. februar - for at sige det rent ud, så bliver debatten trådt ned til et niveau under bæltestedet. Personligt har jeg en stor humor - og er, såvel frivilligt som ufrivilligt, komisk anlagt. Men i dette tilfælde er jeg ikke i stand til at se det sjove. De Konservative har foreslået at prostituerede skal have samme rettigheder som alle andre, og det er vel i grunden fair nok for "verdens ældste erhverv", for alle skal da være sikret nogle grundlæggende rettigheder, ikke? Når en prostitueret bliver gravid, hvad så? Vi har set et, omend ekstremt, så i hvertfald utrolig tragisk bevis på det "skyggesamfund" stigmatiseringen af prostitution skaber. Et kun 1 uge gammelt spædbarn bliver fundet efterladt i en park en kold januaraften, formentlig et barn af en rumænsk prostitueret. Hvordan kan den slags ske, spørger vi vel alle os selv om. Min holdning er, at jo før vi får skabt gode rettigheder for prostituerede, eller sexarbejdere, jo før kan vi begynde en mere intensiv indsats overfor trafficking og menneskehandel. Alle er vi vel enige om, at man ikke skal kunne handle med andres legeme - men personligt er jeg tilhænger af, at individets frihed stadig skal beskyttes. "Dagens Julius" var et eksempel på fordomsfuldhed og banalitet i en nuanceret debat, hvor der er menneskeliv på spil. Lad os tage de faglige og saglige briller på, og debatere på det ordentligt og sobert grundlag. Lad os smide alle flosker om "den lykkelige luder" og andet væk (hvornår er lykke egentlig blevet et kriterium for, om et arbejde skal forbydes eller ej), og få sikret at alle danskere, uanset erhverv, trygt kan gå på arbejde, velvidende at de er omfattet af samfundets faldnet - og den afledte effekt af, at menneskehandel kan forhindres, bør i den grad også være et sagligt argument herfor!

Med venlig hilsen

Daniel Blak Pedersen
Byrådsmedlem for De Konservative i Lolland kommune
Solsikkevej 26
4900 Nakskov

Offentliggjort Sidst opdateret