Alle har ret til en værdi alderdom i Guldborgsund

Ældre medborgere har fortjent en tryg og værdig alderdom. Vi skylder dem at række en hånd ud og sørge for, at de får den hjælp og omsorg, de har brug for.

Offentliggjort Sidst opdateret

Ja, faktisk vil jeg gå så langt og sige, vi er forpligtet til at give ældre en alderdom, de med ro i sindet kan se frem til. Vi skal derfor bruge flere penge på ældreområdet. Efter min mening er ældreområdet noget af det allervigtigste at prioritere ressourcer til.

… og Dansk Folkeparti er heldigvis også med i næste års budgetforlig - og det kan ses. Maden bringes tættere på, og måltiderne skal tilberedes sammen med de ældre på plejehjemmene, som også får 5.000.000 kr. til ansættelse af flere hænder.

Endnu mere kul på ældreplejen i næste byrådsperiode. Det handler om at gøre hverdagen lettere og bedre for de ældre. På trods af helbredsforværringer skal den ældre have mulighed for at udvikle sig og fastholde en meningsfuld tilværelse.

Mennesker først, systemet bagefter. For mig betyder det, at alt som kommunen foretager sig, skal være rettet mod at skabe en mere tryg, værdig og ordentlig ældrepleje. Det betyder mere frihed til de ældre, samt dannelse og kultur på tværs af aldre og et større fokus på øget livskvalitet.

Helt konkret foreslår jeg at udvide "klippekortordningen", så der kommer endnu "flere klip" og dermed større valgfrihed for ældre på plejehjem og i eget hjem. Derudover skal der mere fokus på de ældres deltagelse i kulturlivet, og her foreslår jeg, at vi udvider det nuværende kulturpas til også at dække pensionister. Der skal nemlig fokus på dannelse gennem livet og på tværs af aldre.

Kulturen skal også komme til de ældre. Derfor skal Guldborgsund fastholde en musiker, som kan tage rundt på kommunens plejehjem og fylde stuerne med musik, dans og glæde. På plejehjemmene findes der også fællesskaber, hvor livskvaliteten kan og skal dyrkes!

Alt sammen handler om prioriteter. Og jeg prioriterer til hver en tid de ældre.

De bedste hilsener

Simon Hampe

Byrådskandidat for Dansk Folkeparti

I Guldborgsund Kommune

Grønnegade 52, 4850 Stubbekøbing