At være ledig - "Ret og pligt"

Offentliggjort Sidst opdateret

At være ledig – ”Ret og pligt”

At være ledig, jobsøgende, arbejdsløs eller hvad det nu kaldes er ikke en dans på roser – og dog, at danse på roser må gøre meget ondt pga. torne! Om hvorvidt det kaldes det ene eller andet så må det formodentlig være i alles interesse at denne meget store gruppe menneskelige ressourcer på over 250.000 personer (når alle tælles med), at den behandles med respekt, god takt og tone, således når der igen er brug for mere arbejdskraft, så er den parat.

Mit udgangspunkt med denne tekst er for så vidt ikke en debat men at synliggøre en sygelig problematik, for ledige, kommende ledige og andre der har interesse.

Jeg selv er ledig og har desværre været det længere end jeg havde troet muligt. Jeg har i min ledighedsperiode mødt en del andre gennem Jobcenter, A-kasse og ved andre aktører m.m. Det sygelige er at jeg har mødt personer der har været psykisk langt nede grundet et løntilskudsjob de var ”presset” ud i. Grunden var f.eks. jobbets indhold – det ingen andre ansatte gad udføre - at man blev behandlet som noget der ikke fandtes – og at man, ganske enkelt, følte sig groft udnyttet. Det har aldrig været intentionen med dette tilbud, at man skal opleve det negativt, tværtimod.

I Guldborgsund kommune ”presses” mange 30 – 60 årige ud i intetsigende løntilskudsjob, uvidende om andre muligheder. Det kan kun, fra kommunen og Jobcentrets side, skyldes ren kassetænkning, da refusion og bonus åbenbart er bedre end menneskelige ressourcer.

Dernæst også fordi Jobcentret ikke oplyser korrekt om det lovgrundlag og de muligheder der ligger til grund for aktivering. Derfor vil jeg kort beskrive lidt om gældende regler, således at andre ledige kan blive klædt lidt på til mødet med Jobcenteret. Jeg skal bemærke det ikke er fyldestgørende da der findes et utal af tåbelige regler og love og lige så tåbelige jobkonsulenter og eksterne aktører der tolker loven efter egen evne.

”Ret og pligt”

Når man er ledig mellem 30 og 60 år har man ret og pligt til aktivering. Når man har været ledig i 9 måneder har man pligt til aktivering og Jobcentret kan give tilbud om følgende 3 tilbudsmuligheder udfra ”Lov om aktiv beskæftigelsesindsats” § 22. kap 8. Tilbuddet skal som minimum (kun) vare 4 uger. Efter endt min. 4 ugers aktivering, vil der gå 6 måneder førend ny aktivering skal påbegyndes af min. 4 ugers varighed osv.

Første tilbud er ”Vejledning og opkvalificering” Dette kan afholdes ved eksterne aktører f.eks. 6 ugers kursus ved Provi eller Jersing i Nykøbing F. (i folkemunde kaldet ”Klappe kage kursus” o.a) Vær opmærksom på, at ved tilmelding til disse ”kurser”, tillader Jobcentret ved udfærdigelse af jobplan, at skrive, at den ledige efterfølgende skal direkte videre i et 26 ugers løntilskudsjob. Dette selvom den ledige har opfyldt sin lovmæssige aktivering ved at have fulgt det 6 ugers kursus forløb. Dette gør sig selvfølgelig ikke gældende hvis den ledige opnår ordinært job - hvilket er det største ønske for alle ledige. Vær også opmærksom på at ikke alt hvad der oplyses under kursus fra eksterne aktører er korrekt, desværre!

Andet tilbud Jobcentret kan tilbyde er virksomhedspraktik af 4 ugers varighed. Denne praktik kan ikke forlænges men man kan som ledig finde en ny virksomhed og prøve et nyt spændende fagområde. Vær opmærksom på at ved at have deltaget i denne 4 ugers praktik har man udført sin lovmæssige aktivering! Brug meget gerne dette tilbud i forhold til løntilskud.

Trejde tilbud fra Jobcentrets side er et Løntilskudsjob ved enten en privat eller offentlig virksomhed. (hovedsalig offentlige) Varigheden af dette tilbud er mellem 3 – 6 mdr. Ved disse tilskudslignende job er det desværre min erfaring, at det generelt er ren udnyttelse af arbejdsressourcer og på længere sigt, særdeles ødelæggende for det normale arbejdsmarked. Desværre har fagforeninger og tillidsfolk ikke opfattet dette problem endnu! Endvidere viser tal meget tydeligt, at det er meget få personer der får ordinær ansættelse efter et løntilskudsjob. (avisen.dk)

Ovennævnte tre tilbud kan Jobcentret tilbyde, selvfølgelig udfra en masse fuldstændige tåbelige og ligegyldige regler. Jeg anbefaler derfor at ledige forsøger, evt sammen med andre, at sætte sig lidt ind i lovstoffet da der ellers er risiko for at ”systemet” kører med klatten!

Jeg kan også anbefale at man møder forberedt op til sine møder ved A-kasse og Jobcenter og f.eks. har nogle ønsker om hvad man som ledig gerne vil videre med så tiden bruges fornuftigt. Møder man bare op uden at ville noget som helst – det hele er noget møg - skal jobkonsulenterne nok finde på noget surt – det har jeg ladet mig fortælle at de er ret gode til. Oplever man ikke at blive behandlet med respekt, god takt og tone, så klag over konsulenten, gerne med en mail direkte til chefen. Så kan disse tåber vippes ud af vagten og bagerst i ledighedskøen – så kan de lære det.

”Lov om aktiv beskæftigelsesindsats” er hentet fra ”retsinformation.dk” Er noget af det skrevne ukorrekt og uforståeligt så kommenter gerne løs. Læs gerne artikler – debat på avisen.dk