Atletikbane eller natursti?

Offentliggjort Sidst opdateret

Som gammel atlet sårer det mig, at en fantastisk mulighed for sundhed og motion efterhånden er fjernet i Guldborgsund Kommune. Atletikbanerne i Nykøbing og Sundby har ikke set vedligeholdelse i årtier. Store dele af banerne står under vand og resten er blød, mudret eller vokset til i græs og ukrudt og er helt uegnede til deres oprindelige formål. Der er et par andre små løbebaner i kommunen, men også i elendig forfatning. Det må formodentlig betyde, at ej heller skolerne tilbyder eleverne denne geniale og varierende motionsform, som i min skoletid for 30 år siden var en del af idrætsundervisningen. Der bruges årligt mange penge på at vedligeholde 90-100 fodboldbaner i kommunen, men der er ikke én eneste løbebane der vedligeholdes. Lolland Kommune etablerede sidste år et atletikstadion i kunststof. Guldborgsund Kommune må uafhængigt af flercifrede millionbeløb til fodbolden, ubetinget se at få etableret et anstændigt løbestadion til borgerne og skolebørnene. Det kunne passende ske i forbindelse med fodboldklubbernes planer om et nyt idrætscampus ved Østre Alle. Ved at neddrosle nogle af de dyre og poppede faciliteter og i stedet udvide den i oplægget nævnte 100 m sprintbane til et fuldt atletikstadion kan det imødekommes. Hvis fodboldens idrætscampus ikke realiseres, bør kommunen i stedet etablere atletikstadion på sin nuværende plads. Jeg og mange andre hungrer efter at løbe, springe og kaste på en bane i stedet for på en natursti med gummistøvler på.

Med venlig hilsen

Thomas Alsgren

Søvej 34

4800 Nykøbing F.