Byrådspolitikernes mangelfulde beslutningsgrundlag

I en artiklen den. 29. august i FT omkring kvalitetsløft til daginstitutionerne, udtaler udvalgsformanden at: "Problemmet er, at vi for tredje år i træk skal godkende et budget, som vi faktisk godt ved ikke er korrekt, fordi budgettet er fremskrevet igen og igen uden justeringer" 

Tillad mig derfor at stille dette spørgsmål. Hvordan kan man som ansvarlig politikker godkende og træffe beslutninger ud fra et talgrundlag man ved der er forkert ?. Hvorfor sender man ikke materialet retur til administrationen med besked på at lave det om ?. Hvordan kan man træffe beslutninger om lukninger af daginstitutioner, skoler og plejehjem når man ved at man gør det på et forkert talgrundlag ?. Hvilken masochistisk trosretning tilhører man som politikker, når man på forsiden af lokale medier forsvarer de beslutninger man træffer på grundlag man ved der er forkerte ?.
Jeg er helt klar over at styrken i vores kommunale system er, at helt almindelig mennesker med interesse for at gøre det bedste for kommunen kan blive valgt hvert 4. år, og at de så for almisser, kan få lov til at træffe beslutninger på områder de dybest set ikke har forstand på. Men forhåbentlig kan alle også se, at kommunal systemet er uhyggeligt svagt og sårbart, når man har en administration som ikke er i stand til at klæde politikkerne på med et ordentligt beslutningsgrundlag.
Forhåbentligt er det kun manglende evner i administrationen og ikke manglende vilje eller endnu værre fordi man driver politik fra administrationen.

Jeg må på det kraftigste opfordre, alle de af os valgte byrådpolitikere til aldrig, at træffe beslutninger, store som små - vigtige som ubetydelige, hvis der bare er den mindste tvivl om beslutningsgrundlagets rigtighed. Udskyd beslutningerne og send sagerne retur til administrationen. Stil krav til udformningen og indhold, og hvis det ikke kan leveres, så bed om udskiftninger.
Vær åbne og lyt til os borgere når vi fortæller jer at jeres beslutningsgrundlag er forkerte - lad vær med at træde demokratiet under fode.
Uretfærdige og forkerte beslutninger er undergravende for det kommunale styre.   

Jesper Hansen
Kirkevej 32, Sdr. Ørslev
4872 Idestrup

Offentliggjort Sidst opdateret