De anbragte børns stemme på Lolland

Der er ca. 12.000 anbragte børn i Danmark. Lolland ligger på typisk på lidt over 250, hvilket er langt over landsgennemsnittet. Dermed har Lolland kommune en kæmpe opgave og faktisk også en kæmpe økonomisk udskrivning. Det kalder på nytænkning og justering af området.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg vil meget gerne være med til at give dette område fokus og kunne lave banebrydende forskning på anbringelsesområdet.

De anbragte børn får i de fleste tilfælde ikke de samme afgangseksamener, videregående uddannelser, leveår m.v. som andre børn. De er i risikogruppen for selv at få anbragt deres børn.

Jeg tænker, at vi kan blive bedre til at arbejde med tilknytning til familien (når det giver mening) og skolen.

Et udsat barn må aldrig i forbindelse med en anbringelse fratages muligheden for at knytte bånd eller muligheden for at bygge broer.

Robbie Giligan (professor i socialt arbejde og social politik) kalder det ”Bonding og Bridging.

Bonding handler om barnets nære relationer og den grundlæggende følelse af at være elsket.

Bridging handler om en anden type relationer f.eks. dem man skaber i skolen og i foreningslivet. Her er grobund for udvikling og socialt nærvær, hvor barnet bliver en del af et større fællesskab.

Kunne det tænkes, at vi i Danmark burde ændre den måde, hvorpå vi anskuer en anbringelse.

Et far-, mor- og barn hjem er oplagt for Lolland at sat i værk. Vi skal have et helt særligt team af Sundhedsplejersker med speciale på anbringelsesområdet. Økonomisk forskning på området viser, at putter vi penge i tidlig indsats på dette område, da betaler det sig på den lange bane. Ud over de menneskelige indsatser, så findes der i dagen række IT-redskaber, der kan give indblik i familien / barnets trivsel.

Udsendelserne om børn, der råber om hjælp fra børnehjem i Danmark og Caribien, taler helt sit eget sprog. Det er tydeligt, at der en opgave for vores tilsynsmyndigheder at leve op til. Det kan ikke være rigtigt at både tilsyn og politi, vælger at overhøre, når der begås overgreb og vold mod børn. Det bør have en konsekvens, da børn er vi voksnes ansvar.

Jeg vil være børnenes kandidat ved næste kommunalvalg.

Linda Sommer

Kandidat for konservative Lolland

Østervang 28, 4930 Maribo