Der er dejligt på LF

Af Claus Nørgård

Når jeg professionelt og privat møder mennesker fra det øvrige Danmark, kan jeg næsten med det samme se fordommene i deres ansigter, når jeg fortæller, at jeg bor på Falster. Jeg behøver ikke vente på, at de åbner munden og fortæller om faldefærdige huse, arbejdsløshed og det døende Udkantsdanmark.

Vi der bor og arbejder på Lolland og Falster skal snart beslutte, om Udkantsdanmarks død skal være et hurtigt selvmord, eller om vi hver især kan tage et ansvar for at ændre udviklingen. Hvis ikke vi ændrer udviklingen risikerer vi selv at skulle lukke og slukke.

Jeg vil forslå, at vi kollektivt bestemmer os for, at vi, og Lolland-Falster er en vigtig del af fremtidens Danmark, og ikke et offer for udviklingen. Konkret kan vi starte med, at vi hver især forbereder en såkaldt ”elevator-tale” om alt det, Lolland og Falster har at byde på. En elevatortale er en kort enetale, der kan bruges til at fremhæve et produkt man arbejder med. Med Google kan du sikkert få en mere fyldestgørende forklaring på brugen af elevatortaler. En elevatortale om Lolland Falster kan omtale den flotte natur, muligheden for at købe gode huse til en overkommelig pris og om de store fordele ved at skabe noget og bo på Lolland eller Falster.

Min egen elevatortale handler om den glæde jeg har i hverdagen ved at bo dejligt ved vand, mark og skov. At jeg bor tæt ved gode skoler, og at min familie har rige muligheder for at deltage i fritidsaktiviteter, hvor vi skylder de mange frivillige ledere en stor tak for deres indsats. Jeg vil også nævne de fine attraktioner vi har fra Marielyst Strand, over Middelaldercentret til Knuthenborg Park, og mange andre. For de madinteresserede vil jeg fremhæve, at vi bor i Danmarks bedste spisekammer, hvor vi har nem adgang til lokalt produceret frugt, grøntsager og kød af høj kvalitet. Jeg vil nævne Knuthenlund Gods’ udbud af økologiske delikatesser. Hele herligheden kan skylles ned med den fantastiske øl fra Krenkerup Bryggeri, den unikke kirsebærvin fra Frederiksdal Gods og en perlerække af lokale vine. Da jeg selv har mit virke i landbruget vil jeg også berette om en spændende arbejdsplads, den gode jord og de dygtige landmænd.

Kort sagt. Vi bestemmer selv om Lolland og Falster skal klinge positivt i andres ører og det starter med, hvad vi fortæller andre.

Offentliggjort Sidst opdateret