Det er i orden at være almindelig

Gå endelig til den. Sigt højt. Vær ambitiøs og sæt mål. Og vigtigst af alt, vær engageret i noget udover dig selv, som gør en forskel for dem omkring dig.

Offentliggjort Sidst opdateret

… Men det kræves ikke, du bliver perfekt, for du behøver ikke at jagte skyhøje resultater, være den hurtigste løber på plænen eller blive særlig talentfuld. Vi elsker dig uanset dine færdigheder indenfor musik, sport og kunst. I Guldborgsund skal vi nemlig (også) fejre middelmådigheden. Så tank du bare, efter endt kamp i klubben, kaloriebarometret op med en kold pilsner.

Efter min mening er det nemlig en større sejr for kommunen, hvis vi kan stable et fodboldhold op af mænd for, hvem en sixpack er noget man drikker, end at lade det regne med medaljer til en årlig prisuddelingsfest.

Herfra skal der lyde en cadeau til eliteudøvernes indsats, men vi skal videre, da kultur er langt mere end gode præstationer.

Kultur er nemlig ikke flødeskummet på toppen af lagkagen. Det er fundamentet, der som en lagkagebund holder det hele fra at falde sammen. Kulturpolitik er nemlig en kerneopgave.

Derfor skal kulturpolitikken handle om de mennesker, der hver dag lever, ånder og tager del i kulturen. Ikke regneark, økonomistyring og KPI'er. Kold målstyring, branding og effektivitet skal nemlig ikke styre kulturpolitikken. Tværtimod. Det skal måles på meningsfuldhed.

KPI'er gør dig ikke gladere eller lykkeligere, men det gør musik, kunst og gode relationer. Mennesket er trods alt et socialt væsen, der består af en krop og sjæl.

Jeg ved godt at i en tid, hvor materielfokus, talentdyrkelse og selvrealisering fylder, kan det hos nogen lyde fuldstændigt åndsvagt, men spørg lige dig selv; går du på museet for at blive rigere? Nej vel. Så skulle det være åndelig rigdom.

Livet kan til tider være tungsindigt, og der er kulturen vores redning. Mennesket lever trods alt ikke af brød alene.

Apropos åndelig rigdom. Der mangler noget - mellem Kulturnat, Dannelseskonference, Kulturpas og Dannelsesrygsæk. Og dét noget er åndelighed, sammenhængskraft og kulturfællesskab.

Det er i mødet med kulturen, at vi får oplevelser og indtryk, som vi kan reflektere over og trække på i vores dannelse. Det vil sige, hvordan vi bedst forvalter vores frihed og engagerer os i noget, der rækker længere end os selv.

Jeg vægter dannelse og kulturoplevelser på tværs af aldre højt. Helt konkret ligger jeg derfor op til at udvide Kulturpasset til også at gælde pensionister – inklusiv en udvidelse af klippekortet, der sikrer den ældre borger ture ud af hjemmet med ledsager. Jeg ønsker, at vi som kommune skal kunne stable flere mødesteder på benene, hvor ældre, børn og unge kan mødes i stil med det nye drivhus på plejecenteret i Toreby. At der indføres levende musik på plejehjem. At opsætte Dannebrog i byrådssalen - vores kultur må nemlig også gerne ses.

Kulturen er en kerneopgave, modsat andre kommunale områder, der trives bedst, når den sættes fri. Fri for politisk smagsdommerrig. Fri for økonomisk detailstyring. Fri for åndløshed.

Alt skal ikke gøres op i regnskabsformler eller guldmedaljer. Nogle gange skal der bare gøres plads til almindeligheden og bredden.

Alle talenter skal nemlig i spil. Både de professionelle og middelmådige.

De bedste hilsener

Simon Hampe

Byrådskandidat for Dansk Folkeparti

I Guldborgsund Kommune

Grønnegade 52, 4850 Stubbekøbing