Det var så det...

Offentliggjort Sidst opdateret

Eksamen er overstået, og huen er hjemme. Årets studenter er sprunget ud, og de er blevet fejret stort i de seneste dage.

Nu venter en lang ferie, og den er fortjent. Væk med bøgerne og lektierne og ud i det glade liv med sol og sommer – og sikkert også et par fester eller tre.

Men tro nu ikke, at det her var slutningen.

Nej, det her er kun slutningen af begyndelsen til jeres fremtidige liv og videre uddannelse. Det må ikke stoppe her med huen i dag. Huen er jeres adgangsbillet til en ny uddannelse, der skal give jer retningen på det, der om mange år kan karakteriseres som jeres livsgerning.

For at sige det lige ud: Den der ingen uddannelse får står meget skidt i fremtidens kamp om de attraktive stillinger – ja i det hele taget i kampen om at få et job.

Alt for mange unge på Lolland og Falster vælger IKKE at gå mere i skole, når folkeskolen er slut. Næsten 25 procent af en ungdomsårgang dropper at uddanne sig, og det er meget skidt for både dem og for samfundet.

Jeg valgte at tage væk fra Falster, da jeg skulle uddannes. At få en uddannelse - at få en retning og mening med livet - det er det bedste valg man som ung kan gøre - og hvor hårdt og kedeligt det end kan lyde lige efter endt eksamen, så skal I se at komme i gang med at foretage det valg og komme i gang med ”arbejdet”.

Livet står ikke stille og det venter ikke på de unge, der har gjort sig klar til at stige om bord. Mange af de nybagte studenter gør sikkert det samme som jeg gjorde – rejser væk. Gør det endelig – men lov os at komme tilbage med en god uddannelse i bagagen – og vær med til at udvikle og skabe et Lolland og Falster, hvor det er attraktivt og godt at bo og arbejde.

I er vores samfunds vigtigste ressource. I har fået en gave, som mange andre misunder jer. I har fået en grunduddannelse, der nu åbner nye døre til resten af jeres liv. Brug gaven godt – og kæmp for det I vil med jeres liv.