Din Offentlig Transport og bæredygtig Lolland?

Efter samtaler med forskellige buschauffører på Lolland, er jeg blevet bekendt med "kvalificerede" rygter om, at med den nye DOT køreplan fra december 2016, bliver bl.a. bus linje 723 fra Maribo station til Rødby Rutebilstation beskåret kraftig på hverdage. Afgangene som kun kører til Holeby rutebilstation sløjfes helt, så det bliver slut med halvtimedrift i dagtimerne. Planlægningen for denne buslinje er i forvejen håbløs og udynamisk, især på helligdage, i weekender og på hverdage, når aftenmørket sænker sig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Helt konkret, noterer jeg, udfra den aktuelle køreplan for hverdage, at afgang kl. 20.43 fra Maribo har endestation i Holeby, dermed risikere den at blive skåret væk, så det vil ikke blive muligt at komme fra Maribo mod Holeby-Rødby mellem 19.55 og 21.41.

Weekender og Helligdage er sidste aftenbus fra Maribo afg. 22.40 også begrænset til Holeby. Sløjfes denne forbindelse, bliver de 2 sidste busser mod Holeby kl. 18.25 og 20.40, med et hul på 2 timer og 15 minutter uden forbindelser.

Det må kræve en kraftig revision af køreplanen, hvis DOT virkelig har i sinde at beholde de nuværende tidsskemaer og hovedløst bare sløjfe afgangene fra Maribo der stopper og vender om i Holeby

Ganske vist er Rødby rutebilstation betjent af 720R, men Holeby og området mellem Holeby og Rødby bliver mere og mere forarmet.

Udviklingen bliver sat i stå for borgere som af flere grunde ikke har en bil, hvor jeg tænker på de få unge som er blevet på egnen og det stigende antal ældre.

Borgerne på egnen udgør også et mindretal, som åbenbart kynisk kan overses uden de store konsekvenser af de trafikpolitiske ansvarlige. På den lange bane er denne udvikling endnu et spadestik til den grav, hvor Lolland og andre udkantsområder er ved at havne i. Tiltagene er ihvertfald affolkningsfremmende og ikke bæredygtige. Hvordan vil her se ud om 10 - 20 år?

Antonio Medone

Jernbanegade 43

4800 Nykøbing Falster