Er der noget råddent i forsyningen?

Bestyrelsen i Guldborgsund forsyning føler sig hævet over loven.

Offentliggjort Sidst opdateret

De styrer det som var der enevælde i forsyningen. Som byrådsmedlem er man ikke hævet over loven. Det er ikke acceptabelt.

Vi har en formand for forsyningen, som fortæller at han bryder loven, og han har bestyrelsens opbakning til det. Kort fortalt, så drejer sagen sig om, at forsyningen ikke vil overholde offentlighedsloven, ved at give ret til agtindsigt i sager. Ole Bronné Sørensen forklare sig med, at de retter sig efter en anden lov. Det er en lov, der kan stille ham og bestyrelsen økonomisk ansvarlig. Puha det var væmmeligt, så skal man rette sig efter loven, og gøre sit arbejde.

Oluf Jørgensen som er ekspert i offentlighedsloven, skyder forklaringen i sænk. Han siger, at det klart fremgår af offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, at offentlighedsreglerne omfatter kommunalt ejede forsyningsselskaber.

Jeg har læst i folketidende, at det har stået på i flere år. Det fremgår også at forsyningen ikke respekterer Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelser i klagesager mod forsyningen. De har sågar nægtet at føje nævnet. Nævnet havde på et tidpunkt bedt om, at få udleveret dokumenter i en sag, så de kunne vurdere dem. Det har forsyningen også nægtet. Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvad det er, der ikke tåler at se dagens lys. Jeg mener at formanden og bestyrelsen for forsyningen, har vist at de ikke magter opgaven. De burde alle sammen afsættes fra posten.

Jesper Tang Pedersen

Lokalformand

Dansk Folkeparti i Guldborgsund

Pilevænget 11

4872 Idestrup