Er du mindre værd?

Offentliggjort Sidst opdateret

Af Ruben Bylov Andersen – Landssammenslutningen af handelsskoleelever

Det er juleaften og to tvillinger sidder spændt og venter på deres gaver, deres forældre kommer med en pakke til hver af dem, i den ene ligger et par jeans, men i den anden ligger nøglerne til den sprit nye bil der holder ude i indkørslen. Hvordan ville man have det som ham der fik jeans? Ja hvis det var mig ville jeg nok have følt mig mindre elsket, og mindre værd.

En lignende situation står vi faktisk er en realitet i samfundet i dag. Politikkerne vælger at overse en af deres ”børn” ved at forfordele det almene gymnasium frem for handelsskolerne. Det er ikke fair! Så derfor var de danske handelsskoleelever ude den 25. september for at sige til politikkerne: vi er ikke mindre værd!

For er det retfærdigt at 2 ligeværdige uddannelser bliver behandlet så forskelligt baseret på usaglige grundlag? Nej! Det er det ikke, så derfor skal det ændres. Men hvad siger politikkerne vedrørende disse forskelle? ”Det er tradition, det har vi altid gjort.”

Men skal vi så flytte resurserne? Og tage resurser fra STX og flytte over til handelsskolerne? Nej, tildel derimod flere resurser til uddannelsesområdet, vi er Danmarks fremtid. Så giv derfor begge børn en bil i stedet for jeans.