Et nødråb fra landet

Jeg er glad for at bo på landet. Foruden den dejlige natur lige uden for døren, så bor jeg i et område fyldt med ildsjæle. Vi har et spejderhus, en skovbørnehave, foldboldklub, idrætsforening med motions- og gymnastikhold bare for at nævne nogle af de ting, som ildsjælene har startet og kører her i området.

Men man har vedtaget i kommunen, at vores kulturcenter ikke er rentabelt, så det skal rives ned. I stedet skal alt samles hos IK85 – det kan også for de fleste aktiviters vedkommende også lade sig gøre. Bare ikke for vores legestue for dagplejebørnene. Man ønsker ikke at ofre de ca. 100.000 kr, det ville koste at gøre stedet "lovligt" til børnepasning, således at børnene kunne får lov at blive i området.

Det er vi alle rigtig kede af, da vi har haft kommunens bedste legestue sammen med de bedste dagplejere, som har været gode til at fylde fælles aktiviter på skemaet, når de mødes. Det har betydet, at vores små poder har oplevet ”mini zoologisk have”, diverse musiske indslag, fælles udflugter og ikke mindst motoriske udfordringer hver anden uge i den tilstødende gymnastiksal.

Vi, som forældre, har fået den udmelding, at børnene kan komme i legestue i et særskilt i rum i en børnehave i Søllested, Østofte eller Rødby. Det vil betyde at børnene mister deres ”legedag” i en gymnastiksal, at vores dagplejere bliver hæmmet i deres udfoldelser , da alt nøje skal planlægges og passes ind i forhold til børnehaven og evt. skolens gymnastiksal.

Derudover er det rent praktiske – for vores vedkommende vil det være en katastrofe, hvis det blev i Søllested. Vi skal nemlig lægge 30 km yderligere på vores vej til arbejde. Det vil betyde, at vi hver uge én gang om ugen kommer for sent på arbejde. Alternativt skulle vi trække vores søn ud af legestuen og lade bedsteforældrene passe ham. Det kan i vores tilfælde lade sig gøre, da det ”kun” ville dreje sig om 2 måneder inden han starter i børnehave. Det er er bare ærgeligt, da dagen i legestuen er den suverænt bedste dag for vores søn. Dette vil jo nok ikke være et muligt alternativ for andre berørte forældre, som i øvrigt kan have lige så store problemer, dersom det blev et af de to andre muligheder.

Det som så får mig op af stolen er jo så, at man ønsker at bevare en børnehave i Maribo, som ellers er lukningstruet, da den er kommunens suverænt dyreste børnehave. Da det ovenævnte også er en spareøvelse som altså kan betyde op til 30 km ekstra kørsel for 13 forældrepar, kan det virke som at drysse salt i et åbent sår, når man ønsker at bevare den dyreste børnehave i kommune – hvilket måske kunne have gjort det muligt for vores børn kunne have været i lokalområdet. I stedet lader det til, at der kommer endnu en forringelse af servicen ude på landet, som kan betyde, at børnefamilierne flygter! Men en børnehave, som ligger i det rigtige kvarter i Maribo, er vigtigere at bevare end en legestue på landet. Det betyder endnu en tabt kamp for forholdene herude på landet. Håber at vores ildsjæle stadigvæk kan bevare dét, der gør dette område dejligt. For jeg er begyndt at tvivle...

Tina Brandt

Smedevej 4

V. Skørringe

4930 Maribo

Offentliggjort Sidst opdateret