Debat

En læser reagerer på, at grupper af unge "hænger ud" på Hovedbiblioteket - til gene for brugere, der vil læse i fred og ro. Arkivfoto: Anders Knudsen

Fangeleg i læsesalen: - Mange holder sig væk uden for bibliotekets åbningstid

Offentliggjort Sidst opdateret

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Ønsker du at deltage i debatten, kan du skrive til os på nyhedsdesk@folketidende.dk.

Fredag 19. september var jeg på hovedbiblioteket for at læse et par aviser, og atter troede jeg, jeg var havnet i en ungdomsklub.

Alle borde i læsesalen var rykket rundt og blokeret af syv unge mennesker, og ja, fortrinsvis indvandrerdrenge, som nogle ikke ville skrive. Der blev råbt, lagt arm ved bordene og det bord, jeg bemægtigede mig, var fyldt med vand. Et par af de unge mennesker legede tagfat mellem reolerne og hoppede rundt i vindueskarmene med råb og skrig, der blev snakket og råbt, talt højt i telefon og ærlig talt: jeg følte, jeg var havnet i et galehus og opgav efter kort tid at få læst særlig meget, og at påpege, at "vi" befinder os i en læsesal er omsonst. 

Er det tiden igen til ligefrem at genindføre biblioteksvagt udenfor bemandet åbningstid på biblioteket, spørger Erik Hauschildt. Arkivfoto: Flemming K. Karlsen

Tid til biblioteksvagt

Ydermere når man selv logger sig ind, står der en flok udenfor og går med ind. Påpeger man, at alle skal logge sig ind efter bemandet lukketid, får man et uforstående blik, og jeg har ikke tænkt mig at spille betjent på bibliotekets vegne. Ovenstående er bestemt ikke det eneste tilfælde af sin art.

Nu kunne det være rart at høre fra de ansvarlige, hvad de vil gøre for at bibliotekets regler bliver overholdt? Vil man sætte skilte op med, at læse salen er til avislæsning, og ikke en ungdomsklub, hvor man farer rundt? Man har jo åbnet de små rum igen, men hvor længe mon det går? Er det tiden igen til ligefrem at genindføre biblioteksvagt udenfor bemandet åbningstid? Hvis kommunen har nogle personer, der skal i jobtræning, aktivering eller flexjob, må et job som biblioteksvagt da være overordentligt meningsfyldt.

Nu kunne det være rart at høre fra de ansvarlige, hvad de vil gøre, for at bibliotekets regler bliver overholdt?

Uopdragne unger

Jeg ved godt, at bibliotekets personale ikke kan være der i hele åbningstiden, det er heller ikke deres opgave at opdrage på folks hæmningsløse og uopdragne unger, men noget må man gøre, for det er dybt frustrerende atter engang at vælge at forlade biblioteket, fordi nogle få ødelægger det for alle vi andre. Jeg har talt med flere, der har valgt kun at komme i den betjente åbningstid, og det kan simpelthen ikke være meningen. 

Jeg tror, der er en stor flok uromagere, der smutter med ind, og det vil sige i tilfælde af eventuel uro/hærværk ved man absolut ikke fra bibliotekets side, hvem der har været til stede, kun dem, der pligtskyldigt logger sig ind hver gang. Afgræns eventuelt læsesalen mere og gør det tydeligt, at her læses, der skriges, råbes, leges tagfat eller tales med venner i telefon absolut ikke.

Det er dybt frustrerende atter engang at vælge at forlade biblioteket, fordi nogle få ødelægger det for alle vi andre.