Fejø Mølle

Den reetablerede Fejø mølle - Fejø den 15. juni - Møllernes dag. 

Tusind tak for invitationen til, at jeg kan komme her på Møllernes dag og give Fejø, alle jer der har taget initiativ til at få reetableret møllen og ikke mindst den gamle mølle selv et skulderklap. 

Når man drejer fra Birket og ned imod Kragenæs havn, så nyder man straks udsigten ud over Smålandsfarvandet. Man nyder synet af øerne og færgen, der tøffer afsted. 

Og ikke mindst - Jeg nyder synet og gensynet med Fejø. 

Man fornemmer ro og fordragelighed. 

Denne ro etablerer sig fuldstændig i kroppen, når man kommer ombord på færgen og kommer ind i "Ø-omstillings-processen". 

Man fornemmer også at en færge er øens livsnerve.

Jeg ved godt, at I inden længe får besøg af borgmesteren og viceborgmesteren, der vi ankomme i privat motorbåd. Om de vil komme for at gyde olie på vandende i forhold til deres planer med Fejø i det kommende budget ved jeg ikke, men for jer vil det være en lejlighed til at kunne stille kritiske spørgsmål til de ansvarlige. 

Hvis man så tror, at man kommer frem til fuldstændig fred og ro, så kan man godt tro om igen. For her pusler det af liv. 

Det kræver arbejdskraft at holde sin Ø flot. I har flotte huse og skønne haver. 
Og I hjælper hinanden med at kunne klare tingene. Den største selvfølgelighed og naturlighed, som I blandt andet viste Puk Elgaard, da hun var forbi med et TV-hold.
Ikke noget der specielt var arrangeret, men et udpluk af hverdagen. 

Det er det jeg kalder for Fællesskabets Magi. 

Her på Fejø har i en mangfoldig sammensætning og i lader mangfoldigheden komme i spil. Det jeg oplevede sidste efterår på Visionsdagen viser sit tydelige præg heraf. 

Åbenhed for dialog og ideer. Kreativiteten flød og man gav sig tid til at lytte til hinanden. Sammen fandt I ud af, hvad der betød noget for jer. Hvad der var realistisk og hvad der kunne lade sig gøre. 

Det fine ved det hele - Det bliver ikke kun ved snakken. 

Selv havde jeg æren af, at åbne jeres bibliotek. Jeg nyder synet når jeg passerer vandværket og må desværre melde pas, når der bliver inviteret til arbejdsdage med bl.a. blomsterløg i vejkanterne. Alt dette og meget mere blev til på en visionsdag. Flere visionsdage er kommet til og ikke mindst flere Fællesspisninger har fundet sted på skolen, der jo er et bygning, som er en af Fejø's omdrejningspunkter.

Derfor er det vigtigt som os som kommune, at I får lov til at bevare jeres skole. Det kan man så længe at der er børn og det vil jeg som politiker gerne støtte op omkring. 

Men bevæger man sig længere op ad vejen, så kommer vi her til Fejø Mølle. 

Et andet af Øens gode omdrejningspunkter og energicenter. 

Havde H.C. Andersen levet, så ville han have nydt synet og energien, der er lagt i hele mølleprojektet. Han skrev engang en fortælling om en tepotte. Tepotten var stolt af sin hank og sin tid. Den havde en revne i låget, som den ikke talte så meget om. 
Jeg er overbevist om, at H. C. Andersen ville have skrevet den fineste historie om Fejø Mølle. Sådan som den i dag står og strutter , drejer og gir sig af stolthed og ikke mindst taknemlighed for, at I har gjort den til det den er i dag. En fantastisk flot mølle med vind i sejlene.

Her har I bevist, at ingen mundfuld er for stor for jer. 

Takket være lokale ildsjæle, som ikke kunne bære at se, at møllen skulle stå og lide forfald. 

Møllen er en ældre dame. Den er oprindeligt opført i 1858 og den har produceret mel frem til omkr. 1950. Ikke fordi Fejø ikke stadigvæk har et aktivt landbrug, men fordi tiderne har ændret sig. 

På mange måder mærker et samfund at blive ramt af tiden - Ikke mindst urbaniseringen mærkes - også på Fejø. 

Men heller ikke det slår jer ud. Det nylige afholdte pinseoptog vidner om livet og fællesskabet på Fejø. Og selv glædede jeg mig over at deltage i revyen. Super flot og herligt, alt det i får sat på benene. 

I  stiftede i 1996  jeres Møllelaug med det formål, at få lavet en genopbygning af Fejø Mølle. Samme år som jeg blev mor for 2. gang til min søn Jens. Om end han ikke var så vanskelig at lave, så var fødslen hård og han var et barn, der sov godt om dagen og havde sine lyse stunder om natten. 

Og hvorfor siger jeg lige dette. Jo for det at få en ide og få lyst til at sætte noget i verden. Det forpligter og man ved ikke helt, hvad der venter en under vejs. 

Nogen gange er det vist godt, at man ikke bare kan kikke i en krystalkugle og vide, hvad der venter en af udfordringer. 

At få økonomi og håndværket til at gå op i en højere enhed, kræver mange timers slid og tålmodighed. 

Møllen skulle først nedtages for derefter at blive genrejst i fuldt omfang. I 2007 blev der sat højben på møllen og herefter så tog selve møllekroppen form. Ikke færre end 15.000 spån er der gået til for at få gjort møllekroppen helt færdig. Møllen fik sin hat og vinger og det indvendige maskineri kom på plads.

I fik simpelthen møllen rejst på et godt fundament og med godt håndværk. I har forstået at få klaret hele pakken  -  for ellers stod møllen ikke i den pragt, som den gør i dag. Oven i købet fuldt funktionsdygtig og med masser af liv i butikken.

Møllen er en del af Fejø's historie. Det ville være hjerteskærende, hvis historien og dens monumenter går tab for fremtiden 

Som A.P. Møller siger det:

Intet tab bør ramme os, hvor man kan sætte ind med rettidig omhu

I har netop sat ind i tide, således at tabet af historien og møllen ikke gik tabt. 

Jeg kan også se af donationslisten, at A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene formaal 

er en blandt mange på donationslisten. For der er rigtig mange at sige tak til når jeg ser donationslisten : Augustinusfonden, Kulturarvstyrelsen, Jyske Banks Gavefold, Skov- og Naturstyrelsen, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Fejø-Fonden, Fejø Erhvervsråd ( Pæreskuderne) og private donationer. 

Som medlem af kommunalbestyrelsen og med et stort hjerte for Fejø, så glædes jeg over jer ildsjæle, der forskønner vores egn og sætter liv i kultur, historie, samtid og fremtid. I giver gerne mange timer af jeres liv til dette formål og det skal i have tak for. 

Jeg er ikke alene om at føle denne glæde ved Fejø. Hvert år kommer Red Barnets familie på besøg på Fejø. I har her på Møllen givet os helt særlige oplevelser, der vil vække mange gode barndoms - og familieminder. Jeres velkomst og glæde ved at give andre en god oplevelse, den går lige ind i hjertets skattekammer og lægger sig som gode værdier på hylden for dannelse og fællesskab. 

I er i den grad gode rollemodeller for os andre 

Nu står den reetablere Fejø Mølle så her med vind i sejlene. Mange års knofedt og papirsarbejde for at få det hele til at lykkedes har båret frugt.  ( Båret frugt - den vending passer rigtig godt til Fejø :o) 

Det er ikke kun gjort med det. Når man træder ind i Møllen, så har I skabt liv og god service. Det gode håndværk er også blevet til godt bagværk og købmandsskab. Vi kan blive betjent på 1. klasse og nyde kaffe og den lækre Mølle-kage og ikke mindst lokale råvarer.  På øl-etiketten har i fint fået trykt Fejø Mølle og smagen den er helt i top. 

I klarer at servicere turister og der er trådløs adgang til nettet. Toilettet er fint og flot og uden for kan man også sidde og nyde sin kaffe til synet af Møllen og til tider under musikalsk underholdning, mens vingerne kører rundt. Smukt syn. Vil sige ligesom Dronning Margrethe gjorde det, da hun indvidede Farø Broen : Det er i dag et postkort vejr 

Fejø Mølle har endnu engang skrevet sig ind i historien med denne reetablering. Stort tillykke med jeres resultat og glædeligt, at det kan fejres i dag - På Møllernes dag. 

Linda Sommer

Offentliggjort Sidst opdateret