Flugt til privatskoler

Ifølge Folketidende d. 16. januar, udtaler chefen for Center for Børn & Læring, at grunden til, at Børn, Familie og Uddannelsesudvalg skal tage stilling, om man vil gøre en undtagelse fra styrelsesvedtægten, er, at man frygter en flugt til privatskoler. Det reelle problem, der desværre ikke indgår i journalistens vinkling i rubrik eller underrubrik, er dog, at en del forældre fra den kommende 0. klasse fra en specifik skole ikke ønsker at benytte eget distrikt. I virkeligheden er det vel det, der er den helt store udfordring, og den absolutte reelle grund til, at man vil gøre denne undtagelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Yderligere bliver det påstået, at såfremt en familie vælger at benytte sin grundlovssikret ret til frit skolevalg, så vil det koste kommunen yderligere. Dette er desværre demagogi. Gennemsnitsudgiften for en elev i folkeskolen i Guldborgsund er omkring kr. 75.000,-, hvorimod kommunen skal sende omkring kr. 35.000,-. pr. barn, der vælger fri skole.

Jeg er selv forælder til børn i en privatskole. Jeg er ked af, at jeg på denne måde skal føle skyld for, at mit valg har medført merudgift for kommunen, når nu jeg hver måned er med til at medfinansiere, når nu de tørre fakta tal fortæller, at det er en besparelse for kommunen.

Det er ærgerligt, at man på denne måde drager privatskoler ind i en diskussion, der på ingen måde handler om privatskolerne. I parentes bemærket kunne man i øvrigt undersøge, om privatskolerne har venteliste, om der overhovedet er plads til denne påstået flugt, om det overhovedet er et valid argument.

Jens P. Mølgaard

Pilevænget 6

4872 Idestrup