Fokus på ældreplejen.

Når jeg tænker på citatet, ”Du kan kende et samfund på, hvorledes det behandler deres svageste” - og så kigger ned over vores egen kommune, tænker jeg. Det her kan gøres bedre.

Offentliggjort Sidst opdateret

Vi behandler vores svage psykisk sårbare på Saxenhøj som små børn. Låser deres køleskabe af - og forventer de omtaler personalet med ærbødighed. Det er ikke fagligheden blandt personalet, vi skal skylde denne ulykkelige udvikling på. Det er manglende hænder til at løse udfordringen.

Vores ældre medborgere, får en SSA/SSHér eller en hjemmesygeplejerske, der løber ind og ud i rasende tempo - og ofte forskellige omsorgspersoner i et væk. Det kan vi ganske enkelt ikke være bekendt.

Vi skal forlange af vores folkevalgte, at de prioriterer kernevelfærden til vores sårbare borgere og ikke at de først prioriterer vores fælles kommunekasse til varme i boldbaner, ny håndboldhal til eliten og erstatninger til nedrevne sommerhuse. Fokusset skal drejes over på, at velfærd betyder respektfuld ældrepleje, gode institutioner og nærværende personale. Det kræver øgede budgetter for de udsatte områder - Det må vi gøre. Det er jo netop kommunens kerneopgave.

Jeg kender en del i vores kommune, der arbejder i ældreplejen. Det er ikke deres faglighed der fejler noget. Det er antallet af opgaver i forhold til antallet af ansatte. Hvis vi skal tiltrække borgere til vores kommune er det væsentligste parameter, at de kan få børnene passet af uddannet og tilstrækkeligt personale. At de kan forvente en nærværende ældrepleje, når de bliver ældre - og at der bliver passet på dem, hvis de skulle blive syge. Det betyder altså mindre om boldspillerne har varme i plænen.

Mit håb er, at der i det næste byråd vil være en lydhørhed og et flertal for, at vi opprioriterer kernevelfærden. Det ville være lykkeligt om vi kunne beslutte, at nyansætte flere i socialpsykiatrien og i særdeleshed flere hænder i ældreplejen. Dette ønske er samtidigt også forklaringen på, hvorfor jeg forlod Nye Borgerlige efter en kort afstikker derovre. NB er simpelthen for liberale og velfærdsforskrækkede. Jeg er konservativ (national-konservativ) og hører derfor hjemme i Dansk Folkeparti. Er du også til borgerlig ordentlighed i kommunens økonomiske forvaltning, vil jeg anbefale dig at melde dig ind i DF. Vi har brug for alle kræfter frem mod valget i november.