Jeg fornemmer, at et flertal i Guldborgsund Byråd er ved at tabe besindelsen, da man på torsdagens byrådsmøde vil hæve skatteprocenten i Kommunen, og det til trods for afslag fra Indenrigsministeriet. Det vil betyde, at flertallet i Byrådet samtidig over de næste 3 år vil sende ca. 100 millioner af vores hårdt tjente skattekroner ud af kommunen til glæde for andre kommuner, som vil juble over de gale mennesker i Guldborgsund! Hvor tosset kan et sådant flertal i Byrådet dog te sig?
Hvis jeg som tidligere økonomidirektør var kommet til min koncernchef eller bestyrelsesformand med sådan et forslag, fordi jeg var blevet gammel, træt og ideforladt, ja så var jeg med god grund blevet anset for uegnet til mit job og straks blevet fyret.
Det kan desværre ikke nås for dette flertal i Byrådet, for de er i gang med det største selvmål i mands minde kort før kommunevalget. Hvis der var blot lidt mandfolk i disse gamle mænd, så kunne de jo gå til valg på at forære 100 millioner af vores penge væk. Jeg gad nok vide hvor mange stemmer de så ville få!!!!
Kaj Petersen udtaler, at der ikke er andet at gøre. Det må skyldes, at Kaj Petersen lider af momenttale hukommelsessvigt. Sidst det kom offentligt til udtryk var under studieturen til Berlin, hvor en avis måtte hjælpe Kaj Petersen med at huske. Det er svært at have tillid til sådan en borgmester, som også udtaler, at det os andre, der ikke forstår noget, når der foreslås besparelser på den store administrative post i kommunebudgettet. Denne post, forklarer Kaj Petersen, indeholder nemlig andet end administration, som så løbende igennem året overføres til forskellige udvalg. Ja hvordan kan man så fæste lid til Kommunens budget.
Poul Henrik Petersen er helt på linje med Borgmesteren. Han udtaler at foreslåede besparelser er ren tågesnak. Ja, ja, Poul Henrik Petersen, husk at feje for egen dør, var det ikke selv samme avis, som kunne vise hvor omtåget du var og ikke kunne tale sammenhængende på selv samme studietur til Berlin? Jeg tror, der er mange, som undre sig over, hvad studieturen gik ud på? Kaj Petersen er ikke i tvivl, for det havde byrådet nemlig fortjent for det store arbejde med kommunesammenlægningen, hvor det stakkels byråd som de eneste åbenbart i kommunen havde arbejdet en hvis legemsdel ud af bukserne!!!!
Man kunne jo starte besparelserne med at indføre en alkoholpolitik i Guldborgsund Kommune og stoppe spritforbruget på studieture og ved middage efter budgetvedtagelsen, hvor budgettet åbenbart ikke giver mening for andre end de indviede.
Her kan man selvfølgelig ikke spare 100 millioner, som er den for flertallet i Byrådet uopnåelige besparelse.
Jeg kunne jo foreslå en budgetkontrol over for de enkelte udvalgs budgetter. Var den seneste overskridelse ikke et overforbrug på 20-25 millioner i et udvalg. Byrådet var rystet og Kommunaldirektøren udtalte, at nu skulle der altså indføres en bedre budgetkontrol, så det ikke gentog sig. Jamen kære Kommunaldirektør, sådanne systemer er da opfundet længe før du blev født, men sådanne systemer brugte man måske i De Baltiske Stater, hvor du jo har din erfaring fra. Kommunaldirektøren udtalte også, at der ikke skulle rulle hoveder i denne sag. Forståeligt nok, da det første hoved jo skulle være hans eget for manglende styr på de administrative systemer. Sådan 20-25 millioner var da et skridt på vejen.
Samlingen af ideforladte byrødder mener ikke der kan spares på servicen i Kommunen, og man kan bestemt ikke skære ned på de ansatte i Kommunen. Nej servicen har været under lavmålet i mange år, så det går nok ikke. Men det er jo pudsigt at tænke på, at i Ringsted eller var det Slagelse Kommune, der bruger man mere end 1.000 kr. mere pr. måned på hver ældre borger end her i Guldborgsund Kommune. Det er mere end 12.000 om året pr. ældre indbygger. Hverken Slagelse eller Ringsted har søgt om skattestigning, så måske er skattegrundlaget lidt større, men garanteret ikke så stort, at man har råd til at bruge mere end 12.000 kr. mere om året på hver ældre end i Guldborgsund Kommune. De må prioritere skatte indtægterne anderledes for at holde sådan en service. Spørg dem dog hvordan de gør! I kunne risikere at få en god ide.
Og hvordan er det så lige Byrådet har tænkt sig, at pensionister skal klare en højere skat og et mindre rådighedsbeløb. De må jo bare finde et sted at spare, hvad enten de kan eller ej. Eller kommer der en kompensation fra kommunen?
Med hensyn til ikke at ville skære ned i kommunens ansatte, hvad tror Byrådet så alle virksomheder både her i kommunen og i hele landet har gjort, når indtægter svinder og kassen tømmes. De har sandelig måtte sige farvel til mange gode medarbejdere, for at overleve den såkaldte finanskrise og håbe på at genansætte medarbejderne når tiden igen er til det. Kære Byråd, det er bare at sætte sig ned og bruge hjernen, og hvis det skulle knibe for de gamle, udslidte og ideforladte byrødder, ja så kan jeg anbefale en næsten gratis studietur til Hardi i Nørre Alslev. De ved om nogen, hvordan den kage skal skæres.
Og så til sidst! Hvor er det lige Byrådet har anvendt de 75 millioner, som de stjal fra fællesantennebrugerne. Jeg var selv en af de 13.000 brugere. Det har vi aldrig hørt noget om. Heller ikke i budgettet. Med lidt hovedregning efter Christian Hansens gamle regnebog, så er vi vist tæt på de 100 millioner, som Kommunen gerne vil spare. Men den regnebog kender Byrådet måske ikke?
Så jeg kan kun appellere til Byrådets sunde fornuft og ansvarlighed, hvis ellers der er noget tilbage, og sige, I må sørme på den en gang til med friske øjne og mandfolkehjerter. Der er nemlig ikke plads til tøsedrenge i dette game. Derfor tænk Jer godt om og stem nej til skattestigning i Kommunen på byrådsmødet på torsdag.
I kan simpelthen ikke være bekendt at stjæle 100 millioner fra jeres borgere og sende dem ud af Kommunen!!!
Og skulle flertallet i Byrådet alligevel vedtage at score dette famøse selvmål, så er vi mange og forhåbentlig mange nok til at give Jer det røde kort til kommunevalget i november.
Med venlig hilsen
Aage Nielsen
Civiløkonom
Ingefærvej 15
DK-4840 Nørre Alslev