Hestekød - ja tak!

Offentliggjort Sidst opdateret

Al den skandalesnak om hestekød er helt overeksponeret. Er det giftigt? Er det skadeligt for helbredet? Er der medlemmer af et trossamfund, der overtræder et forbud ved at spise hestekød? Jeg tror at alle de nævnte spørgsmål kan besvares med NEJ! Selvfølgelig er det en fejl, hvis der på en pakke kød, en lasagne eller lignende står, et pakken indeholder oksekød, og det så også indeholder hestekød. Men den skandale det er udråbt til i medierne i de seneste dage, er det efter min mening ikke, medmindre der er tale om fordærvet kød, kød der er for gammelt eller som på en eller anden måde er behandlet forkert. Såvidt jeg ved, er hestekød sundt, fedtfattigt og velsmagende. Hvis debatten skal give mening, kunne den handle om hvorvidt hestene bliver behandlet godt mens de lever og ikke mindst undervejs til slagteriet. Dette element bliver slet ikke berørt i den aktuelle debat. Skandale er det først, hvis kødet ikke bliver anvendt men blot blver destrueret, fordi hestekød nu nærmest er blevet udråbt til at være uspiseligt.

Brit El Moutamid

Hannenovvej 18, 4800 Nykøbing F.