Hvor er min generation henne i debatten?

Jeg vover et øje. Onsdag aften var jeg til vælgermøde i Nakskov teatersal. Det var Nakskov Handel & erhverv, Foreningen Nærsamfund og Nakskov Rotary klub, der havde inviteret. Vælgermødet var velbesøgt så salen var næsten fuld. Men der var noget bemærkelsesværdigt ved publikum og deltagerne. Deres alders sammensætning. Jeg sad på en af de bagerste rækker, og kunne se ned over hovederne på sæderækkerne - og nu er det selvfølgelig ikke eksakt videnskab, at fordi man har gråt hår så er man også ældre. Men det er de færreste 35-40 årig, der er i besiddelse af en sølvgrå hår pragt. De aktive - og dem, som havde modet til at stille sig op og spørge kandidaterne, var ligeledes modne og erfarne og efter min vurdering i enten den sidste del af deres arbejdsliv eller også var de allerede i gang med pensionisttilværelsen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det er skønt at være vidne til, at på trods af et langt arbejdsliv så har de stadig engagement og interesse for at være en del af det samfund de bor i.

Så hvad vil jeg sige med det? Jo, jeg undrer mig over hvor min generation var henne i debatten. Jeg er selv 44 år, Ny byrådskandidat, jeg er lollik og har boet i Nakskov det meste af mit liv, de sidste 13 år i Maribo. Det der er det bemærkelsesværdige ved en aften som i onsdags er, at temaerne for debatten netop handlede om udvikling af erhvervsudvikling, arbejdskraft, uddannelse og ja så var der også et tema om ældre og de sårbare i vores samfund, alt sammen vigtige tematikker og udfordringer, som vi i fællesskab skal løse.

Men hvorfor er min generation ikke repræsenteret? Hvorfor blander de sig ikke når muligheden byder sig, når det netop handler om hvordan vi skal styrke grunduddannelsen! Hvordan styrkes uddannelsesmulighederne! Hvordan sikrer vi os at ungdomsgenerationen på Lolland får en uddannelse? Det er jo deres og mine børn det handler om!

Jeg tænker, at vi har brug for at gøre noget ved måden vi taler om lokalpolitik! Gøre noget ved formen! Er vælgermøder stadig den rigtige måde at møde vælgerne? Det skal være attraktivt, interessant og relevant for en bredere sammensætning af befolkningen.

Det samme gør sig gældende for byrådene, når jeg kigger på hvem der i dag sidder i byrådet så er det åbenlyst for enhver, at de der repræsenterer befolkningen på Lolland, ikke repræsenterer den mangfoldighed, der er i befolkningssammensætningen. Min generation, dem der er født fra 1975 til 1985 er underrepræsenteret i særlig høj grad og det samme gør sig gældende for de helt unge, og hvis jeg skal sætte det på spidsen så mangler kvinderne ligeledes I byrådene i dag.

Det skal vi gøre noget ved! For hvis vi, som borgere på Lolland skal have et byråd, der er for alle og hvis de skal pleje de interesser som mangfoldigheden giver, så mener jeg, at det er vigtigt at der er en bred fordeling af hvem der repræsenterer. Der skal være lidt af det hele, lidt af de erfarne byrådsmedlemmer, som kender til regler og rammer for hvordan en kommune ledes og der skal være nogle af de nye og uerfarne. De unge skal repræsenteres, men lige så vigtigt skal byrådsposter også besættes af dem der repræsenterer børnefamilierne.

Ann-Britt Lærkedahl

Søndre Boulevard 26

4930 Maribo

Byrådskandidat, Socialdemokratiet Lolland.