Hvorfor er ældreplejen ikke som vi ønsker den?
Jens Erik Boesen siger at ældre skal have en værdig og respektfuld pleje af høj faglighed, men er det ikke det der forventes som en selvfølge?
Bo Abildgaard siger der skal tilføres flere midler til flere hænder hvis kvaliteten skal hæves i ældreplejen. Vil det kunne få de medarbejder som har forladt branchen til at komme tilbage? Hvor skal de ellers komme fra?
Det er min påstand at 2 garvede politikker har overset alle advarselslamper på social, ældre og sundhedsområdet. I en sektor hvor det eneste aktiv er de ansatte som skal levere varen, vil jeg virkelig være på vagt hvis der bare er den mindste antydning af en tendens til at personalet forlader branchen. Og det er det, der er sket, alt for mange dygtige medarbejder har forladt branchen på grund af for dårlige arbejdsbetingelser.
Kommunikationen og lydhørheden hele vejen igennem systemet må være mangelfuld elle ikke eksisterende, det kan ikke passe at de medarbejder der er tættest på borgeren, ikke har gjort deres leder opmærksom på de forhold der arbejdes under, og jeg er også sikker på at det er kommet vider fra lederne og vider op i systemet. Men det er tydeligt at der ikke er handlet på de tilbagemeldinger der med sikkerhed er kommet fra det udøvende personale. Der har i 2 valgperioder siddet en socialdemokrat for bordenden, og min Far sagde altid at socialdemokratiet var arbejdernes parti. Derfor undrer det mig at der ikke for længst er handlet på de problemstillinger der åbenlyst er omkring arbejdsforholdene i plejesektoren.
I min branche er jeg dybt afhængig af et stabilt og vejrsat personale, jeg kan ikke ændre ret meget på forholdene, vi skal plukke +-200 kg frugt i timen per person, også i silende regn og blæst, og med rimfrost i træerne plukkes der også. Det kan vi kun fordi vi inddrager medarbejderne så de føler ejerskab for deres arbejde, er fleksibel i deres arbejdstider så også deres hverdag hænger sammen. Som chef skal jeg gå forrest når forholdene er værst, jeg skal være der når der mangles en hånd. Jeg er godt klarover det ikke kan overføres 1 til 1 til et plejecenter, men det jeg mener med det er, at den daglige leder ikke må overbebyrdes med administrativt arbejde så de ikke har tid til være blandt personalet til at bakke op og motiverer.
Hvis vi ønsker en bedre ældrepleje, så er der 4 ting vi politikkerne skal have fokus på
1. Rammevildkor der tager højde for et fleksibelt og variabelt økonomisk behov.
2. Få noget selvbestemmelse ud til dem som er tættest på borgerne, så der igen bliver skabt en arbejdsglæde der kan
tale branchen op, så de tidligere medarbejder for lyst til at søge tilbage.
3. Få skabt en kommunikationskultur der for alle til at føle sig hørt, og overlade basale beslutninger til dem som er
tættest på borgerne.
4. At bakke op og give plads de private alternativer. Alle, også offentlige institutioner har brug for nogen at
sammenligne sig med, for at udvikle sig.
Det er for billigt som udvalgsformand at komme med løfter om at der bare skal tilføres flere midler til flere hænder. De hænder findes ikke i dag og heller ikke i morgen, nogen er på vej men slet ikke nok til at dække behovet. Det at arbejde med mennesker skal man have i sig, det kan man ikke bare gøre, det kræver empati og arengement til sit job. Jeg sær tit billedet for mig af den ældre Dame der hænger smertefuld i en kran og vente på at 3 voksne mennesker diskuterer om Damen skal skiftes eller ej. Jeg har så ondt af denne ældre Dame, men jeg har lige så ondt af alle de fantastiske personaler som sætter en ære i deres arbejde se deres erhverv blive udstillet på det skammeligste af 3 respektløse mennesker som tydeligvis ikke havde det i sig.
Kære vælger jeg ønsker som alle andre også verdens bedste ældrepleje, og hvis i tror på mit syn på muligheder og løsninger til en sund og værdig ældrepleje Så stem personligt på
Jes Henrik Jensen liste V nr. 10
Præstevænget 5
4850 Stubbekøbing (beklager stave og grammatikfejl OB)
Seneste artikler
Familie måtte flygte: Politiet melder ud om brand
Fra bur til natur: Nu er bjørnene på vej til Lolland
Efter traktorulykke: Her er politiets formodning
Efter DF-kaos: - Nu er partitoppen fyldt med familie og venner
34-årig overfaldet på p-plads: Politiet jagter flere gerningsmænd
Mest læste artikler
Først lovede de 33 grader på Lolland - nu er der en ny prognose fra DMI
Bevisførelsen er slut: Yacht-sagen går ind i afgørende fase
Familien reddede sig ud af brændende hus
Stor udrykning ved Holeby: Mand fastklemt under traktor
Har du også bemærket det? Derfor flyver der helikoptere i ring over Stubbekøbing