(ingen overskrift)

Jeg stiller op for Guldborgsundlisten, og en af mine kæpheste er, at vi skal have meget mere dialog i vores kommune. Kommunen skal være mere medspiller, mindre formynder og mindre bureaukrati. Det gælder på alle områder, børn, unge, ældre, erhverv, socialt udsatte – det gælder alle borgere, alle virksomheder, alle institutioner, alle.

Hvad er det så lige, Pernille har med det hele at gøre? Pernille mødte jeg forleden i forbindelse med etablering af Stemmer på Kanten i Guldborgsund. Pernille bor i Guldborgsund, er 26 år, mor til 2 børn, i gang med en uddannelse, hun er helt sikkert også meget andet og meget mere – men vi talte kun sammen i 30 sekunder.

Pernille er tidligere bruger af TUBA, som er et tilbud til børn og voksne børn af alkoholikere, så de kan komme videre i livet, komme videre med deres eget liv. Guldborsund valgte at stoppe samarbejdet med TUBA ved udgangen af 2012, og har etableret et nyt tilbud til erstatning for TUBA her i 2013.

Pernille fortalte kort, hvorfor det nye tilbud ikke duer:

• Det ligger samme sted (på CFA), hvor deres forældre også kommer. Det er vigtigt for brugerne af TUBA, at de kan være trygge og føler, at de har deres eget fristed.
  • Det nye tilbud gælder kun for unge over 18. 29% af brugeren af TUBA var under 18 år. Jo længere tid, du venter med at få hjælp, jo længere forløb ifølge TUBA.
  • I TUBA er du anonym. Det er vigtigt, da børnene ikke skal føle, at de angiver deres forældre - det er stadig deres forældre.

I Guldborgsund Kommune har vi rigtig mange gode tilbud og initiativer, og vi gør meget rigtig godt. Men vi kunne gøre det endnu bedre, hvis vi gik mere i dialog med borgerne. Heldigvis havde Pernille modet til at stå frem på DR2 sammen med Lisbeth Zornig, og det nye tilbud bliver nu rettet til. Men tænk nu hvis kommunen havde talt med Pernille eller andre brugere af TUBA, inden det nye projekt blev udarbejdet?

30 sekunder - mere skulle der ikke til. Tankevækkende, at så kort tid, kan afklare så meget. Jeg tror, at vi kan nå meget langt, og få meget mere for vores penge, med meget mere dialog.

Vi skal forebygge frem for at helbrede – for det Gode Liv i Guldborgsund.

Med venlig hilsen
Anne-Lise Becker
GULDBORGSUNDLISTEN

Orebygaard 6
4990 Sakskøbing

www.guldborgsundlisten.dk

Offentliggjort Sidst opdateret