(ingen overskrift)

Tilbage i april i år afviste Guldborgsund Kommune, helt fornuftigt, at give støtte til Sportscollege Lolland-Falster til dette skoleår grundet alt for få tilmeldte elever, hvilket betød at det desværre måtte lukke pr. 1/5. Siden har der været arbejdet på, at genetablere et tilbud, hvor man kan kombinere sport på eliteniveau med en ungdomsuddannelse.

Nu ser det dog ud til, at der kommer et nyt tilbud, dog kun indenfor brydning idet Brydeklubben Thor nu har stablet et projekt på benene under navnet, Danish Wrestling College. Her bliver det muligt at dyrke brydning på eliteniveau, samtidigt med at der er fokus på at man også får sig en ungdomsuddannelse.

Jeg og Venstre støtter op om tilbud der gør det muligt, for sportudøvere at dyrke deres sport på eliteniveau samtidigt med, at man får sig en uddannelse. Hvis vi også i fremtiden vil have lokale sportsfolk der kommer helt til tops indenfor deres sportsgren (René Holten og Mark. O Madsen), så er det afgørende at der findes sådanne tilbud.

Jeg glæder mig meget til at følge med i projektet og jeg synes Guldborgsund Kommune skal anerkende initiativer der stables på benene af vores frivillige ildsjæle. Hvis det viser sig, at projektet bliver en succes, synes jeg det bør overvejes om der skal etableres lignende tilbud indenfor andre sportsgrene. Naturligvis drevet af andre foreninger og frivillige ildsjæle, der brænder for at vil gøre en forskel.

I sidste ende kan det give meget mere omtale til vores landsdel, end de i byrådet så populærere ”flagskibe”.

Nicklas Thorsen
Byrådskandidat Venstre Guldborgsund
Vestensborg Alle 215, st. 16
4800 Nykøbing F

Offentliggjort Sidst opdateret