Kampen for børnene

For nyligt kom det frem at der på Lolland fødes færre børn end landsgennemsnittet. Det kan der være mange grunde til, som jeg ser det. Én af den er nedenstående.

Offentliggjort Sidst opdateret

Mit fokus på Den Internationale Kvindedag er kvindernes mulighed for at passe deres eget barn, med tilskud.

I Lolland Kommune er det besluttet at man ikke giver tilskud til at passe eget barn. Argumentet har været at der vil skulle bruges for meget administrativ tid og økonomi til at sikre at dem som ansøger kan varetage ansvaret, dvs. om forældrene kan passe deres børn. Der er en bekymring for tilflytterne med en socioøkonomisk dårlig baggrund, da de i forvejen ikke er i systemet i kommunen.

På den anden side vil Lolland Kommune gerne have veluddannede unge mennesker til at flytte til kommunen.

Jeg kender flere som har valgt Lolland fra, til fordel for Guldborgsund, alene pga. muligheden for tilskud.

Hvorfor er det så at det er så vigtigt at få tilskud? Det handler om muligheden for at kunne varetage sit barns behov for nærhed og tryghed i de første leveår. De første leveår som er så enormt vigtige for barnets mentale og sociale udvikling.

Set fra et økonomisk synspunkt vil pengene som gives i tilskud være godt givet ud. Forældrene får mere ro til at være den nærmeste omsorgsgiver, mange sygedage fra arbejdet pga. barns (og evt. større søskendes) sygdom vil blive sparet væk og barnet vil være mere robust pga. den trygge base hjemmefra.

Pengene som forælderen vil modtage i tilskud skal ikke tages ud af kommunens budget, da pengene vil blive taget fra det tilskud som institutionen ellers ville have modtaget. I mange henseender er tilskuddet til pasning af eget barn lavere end tilskuddet til institutionen.

Pernille Kruse Pedersen
Tranevej 13
4900 Nakskov