Kan iværksætteri løse Lollands udfordringer?

Lolland er et fantastisk sted med både styrker og udfordringer. Jeg tror på at vi kan vende udfordringerne til muligheder gennem iværksætteri.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lolland har færrest tilbageflyttende unge, en masse unge, der er udfordret på mental sundhed, færrest nye virksomheder per indbygger og en skuffende placering som nummer 72 af 93 (droppet 3 pladser ned i 2021) på indeks over lokal erhvervsvenlighed. Til gengæld, har vi også nogle vildt stærke ildsjæle og rollemodeller, et spændende og spirende internationalt miljø og en førertrøje inden for klima og energiløsninger. Det skal vi fortælle om og være stolte af.

Et centrum for klimamæssige, sociale og kulturelle løsninger på Lollands udfordringer.

Med en socialøkonomisk strategi – som man med succes har indført i Silkeborg Kommune og sparet 5.5 millioner i overførselsindkomster – kan vi gøre Lolland til et centrum for iværksættere, der gerne vil til at skabe klimamæssige, sociale og kulturelle løsninger på Lollands udfordringer. Vi skal eksempelvis:

Være opsøgende i forhold til eksisterende virksomheder. Kommunen skal støtte dem, der vil hjælpe med at løse de sociale udfordringer, der er, fordi de har fingeren på pulsen, lysten og kompetencerne.

Skabe nemmere adgang for langtidsledige og unge til muligheder og uddannelse inden for iværksætteri. Igen er det baseret på gode erfaringer, da man i Århus Kommune med succes har givet et engangsbeløb til langtidsledige til opstart af virksomhed eller efteruddannelse.

Indgå tætte og forpligtende samarbejder med foreninger og socialøkonomiske virksomheder – også ift. indkøbspolitik når det er muligt – så vi kan løse problemerne og ikke skal starte forfra, når et projekt afsluttes.

Fordelen ved at skabe de rigtige omgivelser for socialøkonomiske virksomheder at overskuddet benyttes til at fremme særlige sociale og samfundsgavnlige formål, hvilket kommer lokalsamfundet til gode. Samtidig er dem, der starter virksomhederne drevet af en lyst til at engagere sig i lokalsamfundet, hvilket matcher Lollands styrker og muligheden for at skabe et bæredygtigt Lolland, når Femern tunnelen er færdig.

For godt tre år siden præsenterede jeg som ung tilbageflytter og iværksætter denne vision på Facebook og efterfølgende til et møde med borgmesteren. Hans svar var at vi jo allerede gjorde nok og at jeg jo måtte stille op. Det gør jeg nu sammen med Lokallisten Lolland med en vision om at gøre Lolland til stedet, hvor vi sætter pris på vores ildsjæle og bruger vores lokale ressourcer til at løse både Lollands og verdens udfordringer.