Klima og miljø i Lolland Kommune.

Er det rigtigt det vi gør når vi taler klima og miljø i Lolland Kommune. Jeg mener det ikke. Jeg mener vi prøver at opfinde den dybe tallerken igen og igen, her tænker jeg på brint, biobrændsel af alger, hvis man følger lidt med i hvad der sker rundt om i verden, så er de ting allerede opfundet og derved mener jeg at vi bruger en masse penge, som vi kunne få meget mere gavn af. Vi burde se på vores egne muligheder i kommunen for at gøre det godt for miljøet og klimaet. Jeg syntes vi skal begynde med at se på kommunens egen bygningsmasse, vi høre meget om hvor dårlig den er, dårlige vinduer, dårligt isoleret, dårligt indeklima og generelt dårligt vedligeholdt. Hvis vi nu brugte nogle resurser på at lave solvarme, varmevindingsanlæg, jordvarme, efter isolering m.m. ville vi få mulighed for at skaffe nogle arbejdspladser i vores nærområde, for de invisteringer vi bruger på klima og miljø. Det vil samtidig give bedre arbejdsmiljø og indeklima for vores ansatte og brugere (her tænker jeg især på vores børn i skoler, børnehaver , sfo og ligende) af vores bygninger. Det vil samtidig give en besparelse på udgifter til opvarmning m. m.. Jeg har også lagt mærke til at vores kommune har en masse biler (rigtigt mange) som køre rundt, også her mener jeg at vores invisteringer kunne bruges bedre, elbilen, hybridbilen og den CO2-neutrale bil er opfundet, så det kan vi også gøre anderledes til gavn for os alle. Jeg mener ikke vi skal gå over åen efter vand. Det vil sige at vores invisteringer vil være til gavn for miljøet, klimaet og beskæftigelsen i vores eget nærområde. Jeg har på fornemmelsen at der bliver brugt rigtigt mange penge på projekter som aldrig kommer os som borgere til gode. jeg kunne godt tænke mig at få oplyst hvor meger, for eksempel, algeprojektet i Onsevig har kostet dig og mig. Dem der har svaret kunne jo svare på dette inlæg. Jeg er vel ikke den eneste der kunne tænke sig at vide det.

Jens Erik Kistrup
Nr. 8 på VENSTRES list ved kommunevalget i Lolland Kommune

Offentliggjort Sidst opdateret