Kommunen svigter

Endnu en sag om svigt fra Guldborgsund Kommune.

Offentliggjort Sidst opdateret

Denne gang er det Morten Skov, som der blev fortalt om på TV øst.

Sagen kort fortalt. Morten bliver opereret for dødelig leukæmi. Kræftsygdommen bliver behandlet med en knoglemarvstransplantationen, men operationen skader ham og han bliver afhængig af en kørestol. Han kan ikke længere gå, og livet er ikke længere som det engang var for den kun 20 årige unge mand. Morten har naturligvis et stort ønske om at kunne gå igen, og familien søger kommunen om 120.000 kr. til hjælp af genoptræning på et privat træningscenter. Guldborgsund Kommune giver afslag med begrundelsen om, at Morten Skov ikke er i målgruppen og derfor ikke er berettiget til hjælpen efter servicelovens paragraf 102. Kommuner kan efter serviceloven give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk funktionsevne. Jeg er ikke sagsbehandler, men jeg kan ikke se hvorfor han ikke skulle kunne opfylde disse kriterier. Jeg synes at denne sag også bærer præg af, at pengene på området er brugt op. Familien klager til ankestyrelsen, som kigger på sagen og beder kommunen om at behandle sagen på ny. Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor han ikke skulle være berettiget til hjælp efter serviceloven. Dog tænker jeg på om sagsbehandleren i sagen, har følt sig presset pga. budgettet på området. Hjælp dog denne unge mand videre i livet, han har kæmpet imod kræften og vundet over den. Han har sågar formået at tage en studentereksamen under sit sygdomsforløb. Han har fortjent at blive hjulpet videre i tilværelsen. Guldborgsund Kommune behandler nu sagen igen, og jeg håber at de husker at følge serviceloven. Det skal man også selv om der er lavvande i kassen. Måske der i fremtiden skulle afsættes flere penge til området, så personer som Morten kan blive hjulpet. Jeg har hørt at der er kriminelle borger, som koster kommunen over 1 million kroner om året, så må man kunne finde 120.000 kr. til en ung mands fremtid. De penge er godt givet ud, hvis han kan blive selvhjulpet i fremtiden.